Hoe ik naar de ontwikkelingen op social media kijk, vroeg een collega vandaag. Hij kent me van na mijn social media carriere, dus het wat een goede vraag.
Het antwoord is, kort gezegd: totale desillusie.
Ik heb altijd geloofd dat social media veel goeds kon brengen en veel leuks, anders had ik er niet mijn werk van gemaakt. Ik geloof hartstochtelijk dat het kan helpen om mensen te verbinden, ook mensen die het lastig hebben om elkaar te vinden. Door afstand, doordat mensen hun huis niet uit kunnen, doordat ze denken dat ze de enigen zijn in de wereld met een voorliefde voor hardrock glitterplaatjes (bestaat dat?) of met een bepaalde soort humor.
Of mensen die graag een publiek op willen bouwen en daar geld aan willen verdienen op hun eigen voorwaarden.
Maar we hebben onvoldoende op zitten letten. Met we bedoel ik overheden, media, de samenleving.
De term social media heeft een nare bijsmaak gekregen.
Dus tsja.
Het blijkt dat ik, terwijl ik mijn hele loopbaan min of meer aan Twitter en andere social media heb te danken, prima zonder het Twitter van Musk en het Insta van Zuck kan.
Nu nog Whatsapp uit mijn leven en ik ben van Meta af. Ik zit nog op LinkedIn en dat is het. Ook niet ideaal – feitelijk net zo fout – maar wel scherp op moderatie en veiligheid en dat is kennelijk het minste dat ik nog verwacht.
De vraag is of we op die manier ook terug zullen kijken op allerlei generatieve AI tools. Ik hoop maar van niet.
Ik geloof weer in mijn oude advies: zorg dat je altijd je eigen website hebt en houdt. Daar bepaal je zelf wat je er op zet en wat anderen te zien krijgen.
9/1000
- Inspiratie - 14 februari 2025
- Mac - 13 februari 2025
- Just do it - 12 februari 2025
Geef een reactie