Vloggen is een kwestie van ervaring (bloggen ook)

Ik sprak iemand wiens organisatie zou gaan vloggen. Een keer per maand, was het idee.

Super natuurlijk. Vloggen is leuk, creatief, het geeft een kijkje achter de schermen en het is een andere manier om mensen een verhaal te vertellen over je organisatie dan traditionele manieren (bedrijfsfilmpjes, persberichten, webteksten, etc.).

Ik zei: een keer per maand is wel weinig.

Terwijl ik het zei realiseerde ik me waarom ik dat vind. Niet alleen vanwege je doelgroep, die er dan lastig aan kan wennen. Maar vooral omdat je het echt vaker moet doen om er goed in te worden.

Vloggen is niet moeilijk, maar net als bij bloggen moeten mensen vaak wel iets overwinnen om het te gaan doen. En net als bij bloggen is niet iedereen meteen op het niveau waar hij of zij wil zijn (of waarvan Communicatie vindt dat hij of zij moet zijn).

Bovendien heb je voor bloggen alleen Word nodig. Maar voor vloggen moet je wel het een en ander organiseren:

  • Wie gaat er voor de camera?
  • Met welke camera en microfoon ga je het opnemen?
  • Wat ga je vertellen en laten zien?
  • Wanneer neem je het op?
  • Hoe werkt je camera?
  • Hoe ga je het editen?
  • Wat heb je nodig qua begin en einde?
  • Gebruik je muziek en zo ja, welke?
  • Hoe maak je de ondertiteling?
  • Waar ga je je vlog plaatsen?
  • Hoe ga je je vlog onder de aandacht brengen?

Heel veel dingen zijn heel eenvoudig op te lossen. Er zijn apps voor je smartphone waarmee je alles kunt doen: opnemen, editen en publiceren. Je kunt gewoon zorgen dat je af en toe videomateriaal opneemt en dat later aan elkaar praat.

Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het leuk vindt om te doen. Of dat de kwaliteit altijd zo hoog is. Of dat het allemaal in 1 keer lukt.

Schrijven, daar kunnen veel mensen je bij helpen door het na te kijken of bij te schaven. Maar vaak zijn er maar weinig mensen binnen een organisatie die aan de slag kunnen en durven met video.

Des te meer reden om aan de slag te gaan. 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.