Hier is het rare aan kennis: er komt een moment dat niet zo zeer wát je weet je geld oplevert, dat je weet hoe. Er komt een moment dat de ervaring die het verzamelen van die kennis heeft opgeleverd, waardevoller is dan de kennis zelf. Want kennis – het wat – kun je updaten. Maar ervaring – het hoe niet – kun je alleen opdoen.
De grootste les
Ik verdien mijn geld met het geven van trainingen en lezingen. Die gaan altijd over social media en/of online content (bloggen, etc.). De online wereld is al aardig lang mijn passie. En ik ben in de gelukkige positie dat ik er heel veel tijd heb door kunnen brengen en heb kunnen experimenteren en leren.
Ik weet inmiddels dus heel veel over die social media en online content. En, ook handig, ik begrijp de bredere context van losse onderwerpen – hoe je blog zich verhoudt tot social media, of je Facebookpagina tot je Twitteraccount. En als ik eens iets niet weet, weet ik meestal wel waar of bij wie ik het antwoord kan vinden. Ik heb een enorm netwerk en ik ken veel goede bronnen.
Alleen merk ik steeds vaker dat het wat niet mijn belangrijkste bijdrage als ik een training geef. Mijn belangrijkste bijdrage zit niet meer alleen in het wat, maar steeds meer in he hoe. En het hoe niet.
De waarheid van het hoe niet
Voorbeeld.
Ik geef al jaren blogtrainingen aan bedrijven. Als je mensen beter leert bloggen of helpt om van start te gaan met een blog, vertel je ze allerlei inhoudelijke dingen. Waar ga je over schrijven, hoe krijg je focus, wat zijn goede titels, hoe laat je een blog groeien, waar vind je lezers, wat moet je doen om vindbaar te worden in Google. Dat soort onderwerpen.
Maar heel vaak is het niet die kennis die mensen het meeste raakt. Het is die andere, onderliggende boodschap. De liefdevolle maar strenge waarheid van het hoe (niet).
Want inmiddels weet ik dat je nog zoveel kennis kunt hebben van wat je zou moeten doen, maar dat dat niet betekent dat je blog succesvol wordt.
Steeds vaker betrap ik me er op dat het niet het wat maar het hoe niet is, waar mensen echt iets aan hebben. Het feit dat iemand je eerlijk zegt hoe iets niet moet, is soms waardevoller dan dat iemand je uitlegt wat je wel moet doen.
Steeds vaker hoor ik mezelf dingen zeggen als:
- Wees niet te perfectionistisch, maar klik gewoon op ‘publiceer’
- Als je wilt scoren in Google, kun je niet alleen maar bloggen waar je zin in hebt
- In het begin leest niemand je
- Een blog bouwen is niet makkelijk
- Overnight success bestaat niet
- ‘Build it and they will come’ ook niet
En ga zo maar door.
Tell me
Het is opvallend hoe kennis en ervaring zich tot elkaar verhouden, in het vak van docent. Kennis is belangrijk, natuurlijk. Je moet weten waar je het over hebt.
Maar waarschijnlijk zijn er ook trainers en sprekers die inhoudelijk niet zo heel veel weten van iets. Maar die heel goed begrijpen wat mensen bezig- en tegenhoudt.
En misschien is dat soms nog wel beter.
PS Ook op dit blog zeg ik je regelmatig de waarheid. Zie bijvoorbeeld:
- 3 Personal branding mythes waar je niets aan hebt
- Je moet niet denken over doen (de 1.000-urenregel)
- Over het hacken van succes
- Het geheim van online succes
- Aan goeroes (diverse)
- Wat succes en tijd met elkaar gemeen hebben
- Waarom coaches en therapeuten niet op Facebook hoeven
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie