Verslavend snoepgoed

Ik heb laatst CandyCrush gedownload. Het is een spel voor op je iPhone. Het draait allemaal om het maken van rijtjes van verschillende kleuren snoepjes en het halen van levels. Simpel en/maar/dus verslavend.

Mijn zoontje had een soortgelijk maar simpeler spel gedownload waar ik niet van af kon blijven.. En opeens herinnerde ik me Candy Crush. Dus ik dacht: eens kijken wat dat eigenlijk is.

Het begin van het einde.

Na een paar dagen gaf ik mijn eerste euro’s uit voor extra snoepjes, balletjes en lollies – om zo meer kans te hebben om de levels te halen. En gisteravond gaf ik 7,50 (!) uit aan meer snoepjes, balletjes en lollies omdat ik een level maar niet afkreeg. En toen verloor ik alsnog mijn level. En mijn zuurverdiende blauwe helm (die zorgt voor meer snoepjes en dus een grotere kans om het level te halen).

En toen dacht ik: het is genoeg.

Ik heb de app van mijn telefoon afgegooid. Jammer van de niet-gebruikte lollies, dat wel.

Nu weet ik weer waarom ik dit soort spelletjes vermijd. Omdat ik niet meer kan stoppen als ik ze eenmaal op mijn telefoon staan.

En CandyCrush is briljant opgezet en dus extreem verslavend. Cor, die gefascineerd is door gaming en leren en creativiteit, zou er vast iets intelligents over kunnen zeggen.

Ik weet niet meer precies hoe hij het noemt, de ultieme game, maar het is iets van: het bewust aangaan van een uitdaging die net iets te moeilijk is voor je maar ook niet te makkelijk mag zijn. Als het spel je blijvend weet uit te dagen, het mogelijk maakt dat je de uitdagingen overwint maar dan vervolgens weer met een nieuwe uitdaging komt, dan blijf je spelen. En leren.

Dat heeft Candy Crush perfect in de vingers. De game is zo ingericht dat je er zelfs geld voor over hebt om te winnen. Om het volgende level te halen. Om door te mogen spelen. Vroeger of later ga je er geld aan uitgeven, ook al hoeft dat niet.

Briljant. Logisch dat gamification steeds meer wordt toegepast in het onderwijs. En in slimme apps die je geld uit de zak kloppen 🙂

Maar ik ben er klaar mee.

Ik ga het niet opnieuw downloaden.

Echt niet. Nee.

Ik …. zal … het niet …. downloaden…

Ik zal het niet …

Ik …

…..

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.