Van Foursquare naar Tripadvisor: een trajectanalyse

TripadvisorIk ben een redelijk fanatieke Tripadvisor-gebruiker geworden, de afgelopen zomer. En mijn collega Maaike ook. En dat terwijl ik groot Foursquare en Swarm fan was, in hun opzet veel socialere media dan Foursquare. Maar waarom, vroeg ik me af.

Foursquare, Swarm en Tripadvisor zijn apps/websites die draaien om locatie. Ze hebben twee belangrijke functionaliteiten: reviewen van plekken zoals restaurants, hotels en bezienswaardigheden; en het ‘inchecken’, laten weten aan anderen waar je geweest bent.

Foursquare had die beide functionaliteiten vroeger in 1 app zitten.

Maar het bleek dat mensen ofwel het een, ofwel het ander deden. Dus ofwel ze lieten reviews achter van plekken, om anderen te laten weten of het de moeite waard was.

Ofwel ze gebruikten het vooral als sociaal netwerk om hun vrienden (en onbekenden) te laten zien waar ze waren. Volgens Foursquare was dat onderscheid zo belangrijk dat de twee gescheiden werden en de ‘inchecks’, de sociale functie, in een nieuwe app werd gestopt. Swarm.

IMG_0342.PNG
Ik vond het altijd al interessant, dat hele locatie-gedoe.

Zowel het sociale aspect als het reviewen. Maar uiteindelijk vind ik het reviewen toch leuker, heb ik gemerkt. En gebruik ik de apps ook vooral als manier om te ontdekken wat voor leuke dingen ergens te doen zijn of welke restaurants leuk zijn en waar de beste koffie te krijgen is. Precies de informatie die ik zelf graag wil delen.

Een tijdje deed ik dat op Foursquare. Maar de laatste tijd ben ik dat op Tripadvisor gaan doen. En, bleek, mijn collega Maaike ook. Zelfs mijn oom blijkt het te gebruiken, vooral om restauranteurs en hoteliers die hij waardeert verder te helpen.

Dus toch het sociale aspect!

Maar anders dan het sociale van het inchecken, van het laten zien waar je bent. Het sociale van het kennis delen is wat ons aanspreekt.

tripadvisor emailIk vroeg me af waarom we allebei zo enthousiast zijn, Maaike en ik. Ik denk dat het te maken heeft met de feedback. Dat maakt het een spelletje – iets waar Cor veel over schrijft.  Ja, Cor, ik heb opgelet de afgelopen jaren!

Tripadvisor stuurt je continu mailtjes. Dat lijkt irritant maar dat is het niet. Het is juist leuk. Ik krijg mailtjes om te laten weten dat mijn review online staat maar ook dat ik in de top 10 van best bekeen reviews sta van mijn oude woonplaats in de VS. Dat ik een nieuwe badge heb omdat ik zoveel reviews heb gemaakt. Dat mensen mijn reviews gewaardeerd worden. Dat ik een badge heb als ‘hotelkenner’.

Maaike noemde nog de lol van de kaart, waarop je kunt zien waar je allemaal geweest bent.

tripadvisor kaart

Ik denk dat we allebei Tripadvisor ingetrokken worden door een combinatie van factoren:

  • Omdat we het zelf gebruiken als we informatie zoeken.
  • Omdat Tripadvisor van al die apps en sites de meest objectieve en waardevolle informatie lijkt te leveren.
  • Omdat het internationaal is en we zelf ook internationale vrienden hebben.
  • Omdat we er anderen mee helpen.
  • Omdat we beloond worden met positieve feedback.
  • Omdat het spelelement gaat meespelen: we willen meer likes, meer waardering, meer badges, meer punten. (“Je moet er even wat foto’s bij zetten”, zij Maaike gisteren tegen me toen ik de koffietent waar we zaten te werken wilde reviewen, “dan krijg je veel meer views!” Fanatiekeling! Maar ik deed het wel, natuurlijk!).
  • Omdat Tripadvisor continu met je communiceert.

Wat ik vakmatig interessant vindt aan Tripadvisor (vs bijvoorbeeld Foursquare) is:

1) Dat verschillende mensen door een ander aspect worden gemotiveerd. Ze willen goede informatie, of ze willen graag informatie delen, of ze willen graag informatie delen met hun vrienden.

2) Dat gaming zo belangrijk is en zo goed werkt.

3) En, heel belangrijk als je bezig bent met online platformen en websites waar je mensen naar terug wil laten komen en mensen probeert te motiveren om user generated content te delen: je moet met je leden blijven communiceren wil je ze echt betrekken.

Lessen genoeg.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.