Schrijven alsof je gelezen wordt

vuur
Ik was even een rondje aan het maken op Instagram, terwijl ik bij de apotheek zat te wachten op een recept voor mijn zoontje.

Hoe komt het toch, dacht ik, dat zoveel corporate instagram accounts zo saai zijn?

Is het omdat ze product georiënteerd zijn? Te veel van zichzelf uitgaan?

Is het omdat de foto’s te bewerkt zijn?

Is het omdat de verhaaltjes bij de foto’s zo saai zijn vaak? Of ontbreken?

De vele hashtags, gericht op zichtbaar worden in de feed van mensen die leuke foto’s zoeken binnen een interessegebied?

Het ontbreken van de fun factor?

Nee, dacht ik, het is simpeler. Net als met corporate bloggen.

Ze gaan er niet van uit dat ze gelezen worden.

(gelezen: of gezien)

Het is meer een taakje op hun lange lijst: “vandaag foto plaatsen op Instagram: check.”

Als ik blog, heb ik niet altijd comments. Ik weet niet of iemand mijn stukken gelezen heeft, tot ik in de statistieken duik (en dat doe ik niet vaak).

Maar stel je dat ik zeker weet dat mijn moeder mijn blog leest? Of vriendin J.? Of collega E.? Twittervrienden, JJ, P en AM? Zou dat het niet anders maken?

(…)

Wat als je er altijd van uitgaat dat iemand je leest? Dat iemand die foto gaat bekijken?

Zou je dan nog steeds zo’n saaie foto plaatsen?

Nee toch?

Je weet dat je moeder die foto niet leuk gaat vinden.

Als je heel eerlijk bent weet je zelf ook wel dat de foto niet echt een verhaal vertelt. Of aan het lachen maakt. Of context schept.

En je favoriete klant dus ook niet echt aan zal spreken. En de buurman ook niet.

Er wordt altijd veel gepraat over ‘persona’s’, in de marketing. Het is een soort verpersoonlijking van de ideale klant of althans de doorsnee persoon in een bepaald segment.

Heel gekunsteld, hoor.

Maar dat heb jij gelukkig helemaal niet nodig.

Want je kunt gewoon bedenken dat iemand je gaat lezen.

Dat iemand die foto gaat bekijken.

Iemand die je kent!

Zou hij of zij dit nou echt leuk vinden? Zouden 5 hashtags die persoon echt helpen om die Instagramfoto leuker te vinden? Zou de foto een lach op zijn of haar gezicht toveren of hem of haar aansporen tot actie?

Zoals Jacob Jan hier in de comments zei: hij zegt niet altijd dat hij langs is gekomen. Ik weet niet altijd dat hij er was. Maar ik hoef ook niet te weten dat hij het gelezen heeft om te begrijpen dat hij het misschien gelezen heeft. Dat hij een blok op het haardvuur heeft gelegd.

Ik weet dat het mogelijk is.

En daarom:

Houd iemand in gedachten, voor je iets plaatst.

Daar wordt mijn Instagram feed een stuk leuker van.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jeanineantwoord
23 november 2015 om 17:37

Guilty aan hashtags, maar wel vaak voorzien van leuke tekst. Althans dat probeer ik zo nu en dan. Ik ga mijn leven beteren op instagram haha. Goede tip!

Elja Daaeantwoord
23 november 2015 om 19:54
– Antwoord aan: Jeanine

Haha nou ja niets mis met een beetje hashtag maar soms wel met de kwaliteit van foto’s (van bedrijven) vind ik..herken jij dat?

Jeanine
24 november 2015 om 14:26
– Antwoord aan: Elja Daae

Ja of bedrijven die je volgen ontvolgen volgen ontvolgen zodat jij ze gaat volgen. No way!

Elja Daae
25 november 2015 om 18:08
– Antwoord aan: Jeanine

Blehhhhhh!

Debbyantwoord
23 november 2015 om 17:25

Wat een leuke tip!!!

Elja Daaeantwoord
23 november 2015 om 19:53
– Antwoord aan: Debby

Hij schoot me zo te binnen!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.