Over ondernemers en de radio

inspiratie ondernemersSoms ben ik verbaasd over hoe makkelijk het is om inspiratie te vinden. Het ligt gewoon op straat, voor ondernemers en ondernemenden. Of, in dit geval, in de auto.

Mensen die vooruit denken

Ik luisterde naar NPO1 vanochtend. Ze zonden live uit vanuit bedrijven in Zeeland om te praten over het probleem van de krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt. Mijn ritje duurde maar 7 minuten maar ik vond inspiratie voor veel langer dan 7 minuten.

De reporter vertelde dat hij in een fabriek was waar ze industriële schuurmachines voor de staalindustrie maken. De directeur stond er naast. Meneer Hartendorp.

De directeur had zich jaren geleden, rond 2.000, gerealiseerd dat hij een personeelsprobleem zou hebben als de crisis voorbij was. Dus ondernam hij actie. Want technisch personeel, dat vind je niet zo maar.

Hij heeft vandaag de dag samenwerkingsverbanden met de MBO’s en HBO’s in de omgeving. Hij heeft leer-werkplekken. Hij heeft afstudeerders en stagiairs rondlopen. Zo heeft hij altijd toegang tot talent, op alle opleidingsniveaus. En kan hij niet alleen compenseren voor het natuurlijk verloop in zijn organisatie maar ook blijven groeien.

Inspirerend vond ik. Hoe komt het toch dat sommige mensen zo ver vooruit kunnen kijken? En al actie nemen? Het vraagt het nodige zelfvertrouwen. Maar ook: wat zou ik zelf kunnen doen om nu al in te spelen op de toekomst? Welke risico’s durf ik te nemen?

Het mannetje in de radio

Wat minder inspirerend was, was dat de verslaggever van de radio de naam van het bedrijf niet noemde.

De eerste minuut bleef ik maar wachten tot hij zou zeggen waar hij was.

Zo’n bedrijf nodigt je uit, je mag er uitzenden, ze helpen je met het delen van informatie. En jij vergeet hun naam te noemen.

Ongelofelijk.

Al snel realiseerde ik me dat het wel een bewuste keuze moest zijn. Misschien omdat het anders als reclame wordt gezien? Misschien krijgt de NPO boetes als ze namen noemen? Misschien is het beleid, om zich te blijven onderscheiden van BNR (waar het juist gaat om het laten noemen van je bedrijfsnaam en je kunt betalen om geïnterviewd te worden)? Misschien is het een poging om objectiever te lijken?

Ik zou er van balen, als ik de ondernemer in kwestie was.

Ik heb het daarom maar even voor jullie opgezocht: Timesavers, heet het. You’re welcome, NPO.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.