Omgekeerd denken voor bloggers

bloggen

Ik zweer tegenwoordig bij reversed engineering. Heb ik van Gary. Ja, Gary. Gary. Gary.

In mijn presentaties staat Gary dan ook prominent vermeld, tegenwoordig. Dat komt omdat ik aan de hand van Gary zo goed kan uitleggen waarom het voor bloggers belangrijk is om hun doelgroep goed te kennen en in gedachten te houden. (geldt eigenlijk voor iedereen die ik spreek en overal waar ik kom op het gebied van social media, want heel vaak gaat het helemaal niet over bloggen)

Dat gaat als volgt:

  1. Doel
  2. Doelgroep
  3. Waar raak je de doelgroep mee?
  4. Content die raakt.
  5. (kanalen)

Het klinkt o zo simpel maar in werkelijkheid vergeten we met zijn allen, wij mensen-met-een-doel, wel eens om zo te denken. We denken niet na over ons blog, niet over de tweets die we versturen (waarom doe je dat, als bedrijf?) en doen maar wat.

Zonde.

Ik bedoel, het maakt mij niet uit, ik blog gewoon doelloos en doelgroeploos. Mijn doelgroep bestaat uit “people who love what I do” dus dat cirkeltje is al rond. Maar als je serieuze plannen hebt met je blog, moet je het wel iets gerichter aanpakken.

Pak Gary’s reverse engineering-techniek, reken terug tot wat voor content je nou zou willen maken, en bedenk wat de allerkleinste actie is die je vandaag nog kunt nemen om die content werkelijkheid te laten worden.

Simpel.

?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.