
Gisteren vertelde een collega over de website die hij beheert. Het is een proprietary CMS (content management systeem), zo te horen. Ik werd even teruggeworpen op de oude tijd, toen bureaus nog ingeschakeld werden door bedrijven om voor hen eigen CMS-en te bouwen. Ik dacht dat die nauwelijks nog bestonden, behalve als ze echt ingewikkelde dingen hebben zoals voorraadbeheer en logistiek en e-commerce koppelingen. Dat soort dingen.
Ik zat even in het jaar 2000, toen ik de url van een van de producten die ik als productmanager beheerde ‘verkocht’ voor 500 gulden in plaats van die gratis over te dragen (1000? 1500? ik weet het niet meer). Tot grote schok van mijn collega’s. Maar ik vond het logisch: het bureau dat dezelfde naam had als ons opgeheven product, zou tenslotte al ons internetverkeer er bij krijgen.
In die tijd bouwden internetbureaus ingewikkelde software om websites te maken en te beheren. WordPress kwam pas rond 2003.
Statische websites, natuurlijk. Bloggen deden bedrijven nog niet. Je maakt een paar belangrijke pagina’s aan en dat was het.
De collega vertelde ook dat ze binnenkort overgaan op Drupal. Drupal! Voor de (RSS) lezer van dit blog een herkenbare naam. Ik weet zeker dat ik ooit voor iemand een drupal site heb beheerd, maar ik weet totaal niet meer welke. Ik begin op een oude internetter te lijken!
Ik moest opeens ook aan Joomla denken. Nog zo’n CMS. Ik heb een van de eerste versies van mijn site in Joomla gebouwd. Maar ben ooit overgestapt op WordPress, ik denk omdat ofwel mijn webhost Petra of de #blogpraat community dat aanraadde.
De collega en ik raakten in een discussie over de proprietary website die zijn bedrijf nu gebruikt. Voor zover ik weet is het een website die gericht is op content die door middel van labels aan elkaar gelinkt is en doorzoekbaar is. Niets ingewikkelds verder. Het klinkt niet als een site die niet met een goede WordPress plugin gemanaged kan worden. Maar kennelijk kan Drupal dingen die WordPress niet kan. Online lees ik dat de website van NASA in Drupal gemaakt is. Dat is natuurlijk wel een teken.
Ik zat later nog eens te denken over de goede oude tijd. Toen je nog veel geld moest betalen aan bureaus om websites te bouwen die niet zoveel konden.
De vraag is nu natuurlijk: wie wordt het bureau dat websites met behulp van AI echt interactief kan maken? Die gaat helpen om chatbots te bouwen waarmee je analyse kunt opvragen op de content op websites als deze? Samenvattingen, slimme search, analyses?
Heel benieuwd. Als je er zo naar kijkt, is (generatieve) AI echt een innovatie in de manier waarop we online informatie delen.
23/1000
- Inspiratie - 14 februari 2025
- Mac - 13 februari 2025
- Just do it - 12 februari 2025
Geef een reactie