Nieuwsbrieven. Je krijgt er soms honderden (ontdekte ik, toen ik ze een voor een ging opzeggen). Ze zijn zelden zo leuk en waardevol als je dacht toen je je inschreef.
De beste nieuwsbrieven staan vol met content, met inhoud, en niet met commerciele aanbiedingen, promoties en call to actions. Die mogen er wel in staan natuurlijk – hoe waardevoller de content, hoe meer promotie we kunnen accepteren – maar de gratis inhoud is wat mij verleidt om me in te schrijven.
Dit zijn nieuwsbrieven waar ik blij van word.
Fast Moving Targets
Als abonnee van het gedreven initiatief voor & door digitale experts, Fast Moving Targets, krijg je dagelijks een nieuwsbrief over online ontwikkelingen, slimme online tools, social media, start-ups, de uitgeefwereld etc. van Erwin Blom.
De nieuwsbrief is de reden dat ik besloten heb 10 euro per maand te betalen voor een lidmaatschap (ik verwacht dat de andere content die je krijgt, net zo waardevol is, maar het ging me om Erwin’s nieuwsbrief). Ik kreeg hem af en toe doorgestuurd en raakte verslaafd.
Je kunt je hier (betaald) abonneren. Voor 0,99 eurocent per maand krijg je ook de wekelijkse nieuwsbrief. Die heb ik nog nooit gezien. Misschien eens een voorbeeldje opvragen?
Medium: hoge kwaliteit artikelen
Ik wist niet wat ik er mee moest, Medium, het gestripte blogmedium voor ‘long form’ (lange) blog posts. Ik heb er zelf geloof ik maar een keer (of nooit??) iets gepubliceerd, met name omdat mijn ervaringen met publiceren in het Engels niet geweldig zijn.
Sinds een tijdje ontvang ik een dagelijkse email met de artikelen die door de mensen die ik volg op Medium het meest geliked, gedeeld en aanbevolen worden.
Het is zo een slimme filter geworden van prachtige artikelen. Hoe meer mensen ik volg, hoe beter die dagelijks email wordt. Ik merk dat ik bijna iedere dag doorklik vanuit die email om een artikel te lezen.
Medium is gratis. Je kunt je gewoon opgeven met je twitter account, je facebookaccount, je google account of een account aanmaken met je emailadres.
Nuzzel: zie wat je netwerk deelt
Nuzzel is een dienst die op basis van je twitter volgers en wat zij delen, artikelen aanbeveelt. Dat kan heel leuk zijn – net als bij Medium krijg je een gefilterde weergave van de content in de wereld.
Ik moet zeggen dat bij mij de kwaliteit van wat ik aanbevolen krijg, nog een beetje tegenvalt. Mijn twitter netwerk is zo groot en zo ongefilterd (jaren lang volgde ik iedereen gewoon terug die mij volgde) dat de kwaliteit tegenvalt.
Ik kan me voorstellen dat het wel heel waardevol is voor mensen die een veel gefilterder netwerk op Twitter hebben.
Ook Nuzzel is gratis – je kunt je hier opgeven door in te loggen met je Facebook- of Twitter account.
LinkedIn Pulse
Ik heb net de LinkedIn Pulse app gedownload om te kijken hoe dat bevalt. Ik betrap mezelf er op dat ik ook steeds vaker mooie, interessante en waardevolle artikelen op LinkedIn tegenkom. Geen emailnieuwsbrief maar een app, dus in die zin misschien niet geschikt voor dit rijtje. Als ik het een tijdje geprobeerd heb, hoor je van me!
PS Verder ben ik natuurlijk benieuwd welke nieuwsbrieven jij ECHT waardevol vindt! Vooral voorbeelden van niet-promotionele, contentgedreven nieuwsbrieven.
PS PS Een andere manier om op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen op je vakgebied zijn de bloggers die wekelijkse overzichten publiceren van hun visie op de ontwikkelingen. Daar ga ik ook eens een overzicht aan wijden!
- Be the leader - 8 februari 2025
- Opgeruimd - 7 februari 2025
- Lekker - 6 februari 2025
Zelf ben ik erg fan van Sitebar (http://sidebar.io/). Een nieuwsbrief die elke dag 5 links heeft over design. Van het nieuwe font van Apple tot “The 8 Worst UX Mistakes Coming From Experts”. Niet elke dag even interessant, maar zeker de moeite waard als je van design en vormgeving houdt.
Leuk Eelco! Ik ga kijken, dank voor de tip!