Ik heb op mijn computer een lijst in excel. Daarin houd ik al mijn leads, offertes en opdrachten bij. Zo weet ik altijd wat er nog in de pipeline zit. En of ik de factuur al verstuurd heb. 🙂
In die lijst houd ik ook bij op welke manier mensen bij mij terecht gekomen zijn. Want het is belangrijke informatie. Als je weet hoe je klanten je doorgaans weten te vinden, kun je daar je conclusie uit trekken en actief proberen om meer van hetzelfde te doen.
Nu bestaat mijn doelgroep uit middelgrote tot grote bedrijven en (overheids-) organisaties. Het voordeel van een dergelijke klantgroep is dat je er minder van nodig hebt om een bepaalde omzet te halen. Maar het nadeel is natuurlijk dat je nét de juiste beslissers zien te bereiken binnen enorme organisaties. Dat is een flinke uitdaging.
Het is bijvoorbeeld een hele andere klantgroep dan als je bijvoorbeeld aan consumenten verkoopt. Of aan zzp-ers. Niet alleen is die groep veel groter, je kunt ze ook veel makkelijker online bereiken met goede content en advertenties.
Hoe dat bij mij gaat? Wat je direct zou opvallen als je mijn lijstje zou kunnen zien, is dat vrijwel al mijn opdrachten via bestaande relaties komen.
Ik heb eerder voor ze gewerkt; ze komen uit hetzelfde vak en we wisselen wel eens opdrachten uit als we denken dat de klant beter bij de ander past of als we zelf geen tijd hebben; iemand die met wie ik gewerkt heb heeft een nieuwe opdrachtgever naar mij verwezen; of iemand heeft me elders zien spreken en me gevraagd om iets dergelijks te doen voor zijn of haar eigen organisatie.
Zelden komen mensen zo maar op mijn pad via bijvoorbeeld social media of Google. Zelden komen er opdrachten voort uit mijn nieuwsbrief of blogs. Het draait feitelijk allemaal om echte, IRL relaties.
Maar van de week gebeurde het toch. Mijn opdrachtgeefster en ik kwamen er achter dat ze me ooit gevonden had via Google. En dat ze me toen ging volgen via mijn nieuwsbrief. En dat ze toen besloot me te vragen om een workshop te geven.
Ha.
Zie je wel?
Zelfs voor mij heeft zo’n nieuwsbrief zin.
PHEW.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Lisa zegt
Tuurlijk heeft je nieuwsbrief zin, al is het maar om mij op de hoogte te houden van alle nieuwigheden in social media land 😉 Keep up the good work!
Elja Daae zegt
:)))