Marketingtrucjes. En zo.

Het houdt me bezig, het thema ‘ethiek’. Ethische marketing, om preciezer te zijn. Wat is nou OK, en wat niet? En als je het gevoel hebt dat iets niet klopt, kun je dat dan analyseren en uitdrukken?

Ik worstel met een aantal dingen. Althans, ik worstel er zelf niet mee, want ik pas ze niet toe (niet bewust, niet als truc of strategie). Maar ik worstel wél met mijn negatieve gevoelens over deze aanpak.

Om maar iets te noemen, nou, zo maar een voorbeeld hoor, een dwarsstraat, niet belangrijk verder of zo, ik noem maar iets, maar bijvoorbeeld: die tweets de hele dag.

“XYZ aan omzet gedraaid’

‘Leuk nieuw project bij een klant’

‘RT: wat was je cursus geweldig’

‘Blog: zo vind je meer klanten’

‘Verdubbel je omzet in 2 maanden’

‘Het loopt storm bij mijn gratis cursus/ebook/teleseminar/…’

‘Nog maar een paar plaatsen!’

Zulke tweets razen in toenemende aantallen voorbij in mijn twittertijdlijn.

Goh, denk ik iedere keer. Nóg zo’n succesproject/product/persoon. Uhuh.

En ondertussen vraag ik me af: klopt het altijd? Loopt het inderdaad storm? Is het echt mogelijk om je omzet in twee maanden te verdubbelen? Heb je inderdaad zoveel klanten? Vond iedereen je cursus nou echt zo fantastisch?

Ja? Of, mwah? Een beetje? Ongeveer? Niet helemaal?

Of, ook mogelijk, zijn het marketingtrucjes? Korte-termijn-verkoop-trucjes?

Oh, ja hoor. Zou kunnen he. Dat het meneer Cialdini weer is met zijn vele, vele volgers. De man van de trucjes. Met als doel jou te laten kopen. Meneer Cialidini namelijk stelde 6 manieren vast om ons, de klant, over te halen om iets te kopen. Bla, bla, bla. Zie hier een artikel voor toepassing daarvan op social media.

Persuasion. Je kunt het positief vertalen met ‘overtuigen’ (overtuigen lijkt me OK). En negatief met ‘overhalen’ (lijkt me niet zo OK, want impliceert onbewuste processen).

Belangrijk in die trukendoos zijn o.a. het gevoel dat anderen je al voorgingen (social proof), en dat je op moet schieten voordat je te laat bent om nog mee te doen (scarcity).

Aha! Komt het je bekend voor? Mij wel.

Werkt het? Schijnt van wel. In ieder geval op de korte termijn. Nog wel. Ik denk dat dat gaat veranderen.

Waar ligt de grens tussen overtuigen en overhalen? Bijna-waar en echt waar? ‘Marketing’ en ethische marketing?

En is het niet zo dat, net als ik me bij Facebook afvraag, het continue doen-alsof een negatieve uitwerking heeft op iedereen die denkt dat hij/zij minder succesvol is?

Zo maar wat gedachten.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Stephan ten Katereply
december 28, 2012 at 12:12 PM

Ik ben gedeeltelijk afgestudeerd op sociale invloeden, en ken de wetenschappelijke principes van Cialdini dan ook wel redelijk. 

Ik denk alleen dat de vertaling naar de online wereld niet altijd op goed gaat. En dat blogs die de 6 principes gaan uitleggen, deze principes zo vlak maken dat ze juist weinig met die principes te maken hebben. Binnen social media draait het om de verbinding tussen mensen, dus dan sluit Cialdini nog wel aan. Maar kijk je naar webshops of website elementen, dan wordt Cialdini er vaak met de haren bijgesleept, maar of het altijd werkt??

Marthareply
december 11, 2012 at 12:12 AM

Ik denk vaak bij de melding “het loopt storm” dat het allemaal wel meevalt. Dat juist het tegendeel waar is. Bij een festival als Pinkpop zeggen ze meestal maar twee dingen: “kaartverkoop van start” en “Pinkpop uitverkocht” twee uur later. Dan loopt het storm. Niet als je moet melden dat er nog enkele plaatsen beschikbaar zijn 😉

Elja Daaereply
december 11, 2012 at 08:12 AM
– In reply to: Martha

Inderdaad – zo is het volgens mij precies. Ik had dat laatst, dat iets razendsnel uitverkocht/vol was. En reken maar dat ik zorgde dat we verder niets communiceerden, want dan moest ik mensen teleurstellen.
Ik vraag me wel af, als je nou wel eerlijk bent, en zegt “er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar” of zoiets, wat denken mensen dan? Gooi je dan je eigen glazen in? Een soort omgekeerde negatieve marketing?

Jacob Jan Voermanreply
december 10, 2012 at 10:12 PM

net nog een blog gelezen over wat je kunt leren van het Tell-sell kanaal.
Met als uitleg dat het echt werkt want op marktplaats stikt het van de gloednieuwe fitness en schoonmaak apparaten.

??

Zo wil ik dus niet dat het werkt. Mensen overhalen dingen te kopen waar ze achteraf spijt van krijgen.

Mijn worsteling:  hoeveel van mijn weerzin is angst om mezelf te verkopen? En hoeveel van mijn weerzin is terecht. Ga ik achter komen. spannend

Eljareply
december 11, 2012 at 08:12 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Zo scherp van jou. Heb hem (uiteraard) ook gelezen. En ergens in mijn achterhoofd was die opmerking ook blijven hangen. Maar nu pas denk ik: aha! Inderdaad…

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.