Marketing is …

lira's halenVandaag had ik het met een nieuwe vriendin over mijn passie voor marketing. Zoals dat gaat, als je elkaar nog niet zo lang kent. Beetje ontdekken wat je hebt gedaan, waar je woonde, wat je studeerde, dat soort dingen. Hoe ik in de marketing was gerold, als afgestudeerde jurist nota bene, en dat ik het zo geweldig vind.

Niet de kunstjes en de trucjes

Zij dacht dat ik doelde op de kunst van het verleiden. Hoe je mensen overtuigt (overhaalt?), wat mensen doet besluiten te kopen, dat soort dingen. Maar dat bedoel ik helemaal niet. Dat is niet wat ik leuk vindt aan marketing. Eerder wat ik niet leuk vindt. Want ‘verleiden’ klinkt toch een beetje als ‘overhalen’. Een beetje wat ik teruglas bij Kitty, van de week (van de week? Ja, van de week, ik liep loop een beetje achter met bijlezen).

Wat ik leuk vind aan marketing, is dat het over klanten gaat. K L A N T E N. Oftewel: mensen. Dat vind ik nou leuk. Wat zouden die klantmensen nou zoeken? Wat zouden ze willen? Zouden ze behoefte hebben aan wat ik heb bedacht? Hoe laat ik ze zien wat ik te bieden heb? Hoe bereik ik ze?

Marketing is niet

Denken vanuit die ander, dat vind ik nou leuk. En een goed product vermarkten, dat vind ik nou leuk. Iets waar je in gelooft. Nieuwe dingen proberen, wat werkt, wat niet? Wat willen mensen? Hoe denken ze?

Marketing is voor mij niet: reclame. Of: verleiding. Het is product, afstemming op een doelgroep, beschikbaar maken, bereikbaar maken, uitbouwen, bedenken hoe iets aansluit, hoe iets beter aansluit. En het is commercie. Dat is leuk, vind ik. Want bij commercie gaat het ook om die ander: de klant.

Vandaag bedacht ik iets, iets kleins, ene klein online optimalisatie-tje zeg maar. Om mensen in het ene kanaal te wijzen op het andere, en dan hopelijk op het andere kanaal weer veel goede dingen te bieden zodat mensen het er leuk vinden. Kijk, daar word ik dan happy van, dat ene woordje toevoegen op de ene plek en dan kijken of het aansluit bij wat mensen willen. Gaan ze klikken? Klopt het zo? Dan ververs ik 10 keer per dag mijn pagina’s om te zien hoeveel downloads en volgers en clicks er zijn. Vind ik leuk.

…leuk

Tjsa. Iedereen heeft zijn eigen idee bij marketing, maar voor mij is het iets positiefs.  Omdat het over mensen gaat.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

9 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Marjan Ivonne Smitreply
september 16, 2014 at 02:09 PM

Hear, hear! Je beschrijft precies wat ik ook bij marketing voel. Dat het over klanten/mensen gaat. Super. Dankjewel.

Huub Kochreply
februari 23, 2013 at 08:02 AM

Mooi!

Elja Daaereply
februari 24, 2013 at 05:02 PM
– In reply to: Huub Koch

Dank Huub!

D Terbeekreply
februari 22, 2013 at 10:02 PM

Dat is nu precies wat ik leuk vind aan het verkoopvak. Open en eerlijk een product proberen te verkopen en proberen te achterhalen wat voor mens er achter die klant schuilt. Leuk stuk!

Elja Daaereply
februari 22, 2013 at 10:02 PM
– In reply to: D Terbeek

Thanks! Ik ook, dat is ook wat ik zo uitdagend vind!

Gastreply
februari 22, 2013 at 10:02 PM

Mag ik zeggen dat ik als klant blij word van deze blog?

Bij deze.

Elja Daaereply
februari 22, 2013 at 10:02 PM
– In reply to: Gast

Ja, dat mag. Daar word ik dan weer blij van 🙂

Kitty Kilianreply
februari 22, 2013 at 09:02 PM

Ik ga niet reageren hoor,  want het wordt een beetje een grachtengordelgedoetje nou hè 😉

Elja Daaereply
februari 22, 2013 at 10:02 PM
– In reply to: Kitty Kilian

He?? Grachtengordel? Dat klinkt chiquer dan ik me voel. Had even niet bedacht dat dit als mention onder je blog kwam of zo en dat het een oude-jongens-krentenbrood-gedoe zou worden…. Sorry! Ik moest gewoon aan je artikel denken 🙂

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.