Vandaag had ik het met een nieuwe vriendin over mijn passie voor marketing. Zoals dat gaat, als je elkaar nog niet zo lang kent. Beetje ontdekken wat je hebt gedaan, waar je woonde, wat je studeerde, dat soort dingen. Hoe ik in de marketing was gerold, als afgestudeerde jurist nota bene, en dat ik het zo geweldig vind.
Niet de kunstjes en de trucjes
Zij dacht dat ik doelde op de kunst van het verleiden. Hoe je mensen overtuigt (overhaalt?), wat mensen doet besluiten te kopen, dat soort dingen. Maar dat bedoel ik helemaal niet. Dat is niet wat ik leuk vindt aan marketing. Eerder wat ik niet leuk vindt. Want ‘verleiden’ klinkt toch een beetje als ‘overhalen’. Een beetje wat ik teruglas bij Kitty, van de week (van de week? Ja, van de week, ik liep loop een beetje achter met bijlezen).
Wat ik leuk vind aan marketing, is dat het over klanten gaat. K L A N T E N. Oftewel: mensen. Dat vind ik nou leuk. Wat zouden die klantmensen nou zoeken? Wat zouden ze willen? Zouden ze behoefte hebben aan wat ik heb bedacht? Hoe laat ik ze zien wat ik te bieden heb? Hoe bereik ik ze?
Marketing is niet
Denken vanuit die ander, dat vind ik nou leuk. En een goed product vermarkten, dat vind ik nou leuk. Iets waar je in gelooft. Nieuwe dingen proberen, wat werkt, wat niet? Wat willen mensen? Hoe denken ze?
Marketing is voor mij niet: reclame. Of: verleiding. Het is product, afstemming op een doelgroep, beschikbaar maken, bereikbaar maken, uitbouwen, bedenken hoe iets aansluit, hoe iets beter aansluit. En het is commercie. Dat is leuk, vind ik. Want bij commercie gaat het ook om die ander: de klant.
Vandaag bedacht ik iets, iets kleins, ene klein online optimalisatie-tje zeg maar. Om mensen in het ene kanaal te wijzen op het andere, en dan hopelijk op het andere kanaal weer veel goede dingen te bieden zodat mensen het er leuk vinden. Kijk, daar word ik dan happy van, dat ene woordje toevoegen op de ene plek en dan kijken of het aansluit bij wat mensen willen. Gaan ze klikken? Klopt het zo? Dan ververs ik 10 keer per dag mijn pagina’s om te zien hoeveel downloads en volgers en clicks er zijn. Vind ik leuk.
…leuk
Tjsa. Iedereen heeft zijn eigen idee bij marketing, maar voor mij is het iets positiefs. Omdat het over mensen gaat.
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
- Anoniem bloggen bestaat straks niet meer echt - 3 april 2023
Hear, hear! Je beschrijft precies wat ik ook bij marketing voel. Dat het over klanten/mensen gaat. Super. Dankjewel.
Mooi!
Dank Huub!
Dat is nu precies wat ik leuk vind aan het verkoopvak. Open en eerlijk een product proberen te verkopen en proberen te achterhalen wat voor mens er achter die klant schuilt. Leuk stuk!
Thanks! Ik ook, dat is ook wat ik zo uitdagend vind!
Mag ik zeggen dat ik als klant blij word van deze blog?
Bij deze.
Ja, dat mag. Daar word ik dan weer blij van 🙂
Ik ga niet reageren hoor, want het wordt een beetje een grachtengordelgedoetje nou hè 😉
He?? Grachtengordel? Dat klinkt chiquer dan ik me voel. Had even niet bedacht dat dit als mention onder je blog kwam of zo en dat het een oude-jongens-krentenbrood-gedoe zou worden…. Sorry! Ik moest gewoon aan je artikel denken 🙂