Marketing is een kwestie van gelegenheid [tips]

feestmarketingDe kerstversiering hangt nog aan ons huis (en aan die van de buren), de kerstbomen zijn nauwelijks afgetuigd en aan de straatkant gezet, dus uiteraard is het tijd voor…Valentijn.

Schaamteloos liggen de chocoladeharten alweer opgestapeld in het lue warenhuis waar ik dit weekend was, ligt de etalage van de bakkerswinkel al vol met roze taarten (had ik even foto van moeten maken natuurlijk! Dom, dom, dom) en hebben de lifestyle winkels in mijn buurtje de Valentijnsspulletjes alweer te voorschijn gehaald.

Feestmarketing: marketing rondom iedere gelegenheid

Zolang als ik in Amerika woon verbaas ik me over de manier waarop iedere mogelijke gelegenheid wordt aangegrepen als marketingmoment. Valentijn. Moederdag. Vaderdag. Kinderdag. 4th of July. Veteran’s Day (mijn lokale opticien had zijn etalage vol met foto’s van war heroes van de afgelopen 100 jaar, lintjes, en vlaggetjes. Geen geintje). Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is een dag voor. En als er een dag voor is, kun je er een marketingmoment van maken. Feestmarketing, zeg maar.

Als je op deze lijst van officieuze Amerikaanse feestdagen kijkt, zou je niet denken dat het mogelijk is om andere gelegenheden dan Pasen, Kerst en 4th of July aan te grijpen als marketingmoment.

gelegenheidsmarketing: back to school cookies
back to school koekjes

Mis! ALLES is een mogelijk marketingmoment. St Patricks Day (al ben je niet Iers). Cinco de Mayo (al heb je geen Latin Americans in je klantenkring). Mardi Gras (al doen ze daar niet aan hier in de Mid West). Wereldvrouwendag. Nationale boekenweek. Nationale small business day (gesponsord door American Express). De eerste dag van school (zie de koekjes op het plaatje hiernaast). De laatste dag van school. De zomervakantie. Halloween (dat is een heel groot marketingmoment, by the way). Alles, alles, alles, alles, ALLES is een marketingmoment.

En als er geen dag is voor jouw branche of product of industrie, kun je die natuurlijk altijd nog met zijn allen in het leven roepen. Geen grapje. Dat is op zichzelf ook weer een kwestie van marketing. Ik zocht voor de grap op ‘national dentist day‘. En zie? 6 maart is het, nationale tandartsendag.

Echt feest is het pas als je team speelt/wint/thuis speelt

En dan zijn er nog alle sportgerelateerde feestdagen. Je lokale team speelt thuis (dat is hier in Evanston, waar ik woon, heel groot, omdat ‘ons’ lokale football team een Universiteitsteam is), bijvoorbeeld. Of je lokale team wint iets. In de winter pak je het Football (American Football) seizoen mee. En in de zomer baseball. Dat is dan weer een lastige voor de Chicagoans, want de Cubs winnen nooit iets. Maar goed. Los daarvan.

Ik vermoed dat mensen in Nederland je voor gek zouden verklaren als je als Amsterdamse ondernemer Ajax-acties gaat houden. Maar hier wordt je nu eenmaal geacht als inwoner van een stad het lokale team te steunen. En iedereen krijgt een warm gevoel bij het lokale team. Dus dat pak je dan even mooi mee, die associatie.

Seizoenen zijn ook reden tot marketing

Tenslotte, geen feest misschien maar toch: lokale ondernemers doen ook altijd veel met seizoenen en de wisseling daarvan. Nieuwe menus en collecties worden aangekondigd, speciale drankjes gaan op de kaart (denk: peppermint mocca of gingerbread latte). Etc., etc. etc.

Een kritische noot bij al die gelegenheidsmarketing

gelegenheidsmarketing?Ik klink misschien kritisch. Maar als marketeer in hart en nieren vind ik het PRACH-TIG. Echt waar. Waarom niet? Tegelijkertijd denk ik dat het te veel is, en daarom niet zo effectief meer is. Die barrage aan marketing maakt de consument murw. En het kost tijd, geld, en marge. Vaak grijpen ondernemers naar weggeef- en kortingsacties als ze met hun product of dienst niet direct kunnen inspelen op zo’n feestdag. Niet iedereen kan back-to-school-koekjes maken, paasservetjes verkopen of speelgoed voor in de zak van de kerstman sluiten, tenslotte. Dan gaat het al snel om acties als: kom in de kleur van ons favoriete football team en ontvang xxx gratis.

En er is een ethisch aspect. Het aangrijpen van een feestdag van een bevolkingsgroep die nooit in je winkel komt kan een beetje dubbel zijn. Net als het plaatsen van een grote advertentie op een dag die in rouw gedompeld is. Goed bedoeld, misschien, maar toch…

PS Ik geloof niet dat het een woord is, feestmarketing. ‘Gelegenheidsmarketing’ bestaat ook al niet. Gat in de markt, dat.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Henk038reply
januari 09, 2012 at 08:01 PM

Elja,

Zou het niet zo zijn dat het ook gewoon routine is? Ze hebben gewoon en magazijn vol troep liggen en werken de evenementen kalender gewoon jaar in jaar uit af. Elke keer dezelfde spullen. Dan vallen de kosten erg mee. En een beetje winkelier moet toch heel regelmatig de etalage vernieuwen toch? 🙂

Maar goed… Vanuit NL perspectief overdrijven die Amerikanen natuurlijk geweldig. Aan de andere kant, wij zijn denk ik hier in NL wel beetje saai wat winkels etc betreft. Mag wel wat uitdagender.

De twee culturen eens flink mixen?

Henk

Eljareply
januari 10, 2012 at 08:01 PM
– In reply to: Henk038

Zou kunnen Henk…daar zeg je me zo wat. Toevallig liep ik gisteren langs een huis waar een gi-gantische kerstdecoratie in de tuin lag. Zoiets kun je in Nederland niet eens kwijt in je garage/kelder/schuur, dacht ik nog. Ondernemers hebben hier natuurlijk gewoon veel meer ruimte om al die troep op te slaan…zou dat de sleutel zijn tot al die marketing?? Of misschien gooien ze alles wel weg na 1 seizoen?

Steven Gortreply
januari 09, 2012 at 09:01 AM

Ik snap niks van marketing. Dus lees met veel interesse jouw blogs. Met een beetje mazzel gaat ergens onderweg het licht schijnen hier bij mij. Deze bijdrage laat me in ieder geval begrijpen waar mijn onbegrip vandaan komt. Nu nog op zoek naar de redenen waarom het dan blijkbaar wel werkt. Of snap ik het nu niet!? 🙂

Elja Daaereply
januari 09, 2012 at 11:01 AM
– In reply to: Steven Gort

Haha! Ik weet niet of dat nou een compliment is??!! 😉
Je zoekt als ondernemer naar impulsen, naar manieren om je product of dienst onder de aandacht te brengen. En de positieve associaties rondom feestdagen en sportevenementen hebben als bijkomend voordeel dat je in speelt op een goed gevoel. Neemt niet weg dat het hier in de VS een cultuur is met vele malen meer impulsen (wat wij Nederlanders ‘schreeuwerig’ noemen. Dus dergelijke tactieken moet je in Nederland denk ik met mate toepassen. Maar kan leuk zijn, zowel voor de ondernemer als de klant!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.