• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company
toekomst blogs

Maak het niet te groot

Persoonlijk 16 juli 2018 | Laatste aanpassing 11 september 2019 | Reageer

Wie dit blog in de gaten houdt weet dat ik 6 jaar lang iedere dag blogde. En toen stopte. En toen weer begon (dit jaar). En nu al weer een week twee weken niets heb gepubliceerd.

Dat komt niet omdat ik geen ideeën heb, of geen tijd (tijd? priori-tijd bedoel je zeker!). Maar omdat ik een veel te ambitieus project ben begonnen. En toen dat af was, weer een beetje klaar was met dat bloggen.

Blogambitie is een mooi ding

Al weken geleden bedacht ik dat het leuk zou zijn om een uitgebreide instructie te schrijven voor een niet nader te noemen social media platform (OK: deze!). Ik ging aan de slag en maakte tientallen screenshots, die ik vervolgens bewerkte met pijltjes en zo. Ik wilde ook goed uitzoeken wat de stappen waren om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen op dat platform. Zo van: doe dit, dan dat, klik hier, klik daar … en de screenshots moesten dat duidelijk maken.

Al die screenshots moesten bewerkt worden met pijltjes en ze moesten verkleind worden of worden bijgesneden. En ze moesten natuurlijk eerst van mijn telefoon op mijn computer en dan weer via dropbox op mijn laptop, waar ik het meeste op werk. En dan moest ik ze eerst nog allemaal langslopen en hernoemen, anders wist ik niet wat ik nodig had op welk moment bij welk onderwerp.

Je ambitie kan je lamleggen

Je kunt je voorstellen dat er heel wat uren overheen gingen. Want gaandeweg realiseerde ik me telkens dat mensen misschien ook nog iets anders moesten weten. En iets anders. En nog iets anders. Af en toe liet ik het even liggen en ging dan na een weekend weer verder, als ik even tijd had (oh sorry, prioritijd).

En toen, opeens, dacht ik: het werkt zo niet. Ik had geen overzicht, het stuk werd ongelofelijk lang, en er klopte ook iets niet. Toen ik alle paragrafen op een rijtje zette, realiseerde ik me dat het een soort lappendeken was geworden. Ik sprong van de hak op de tak: je moet dit weten, maar ook dit. Trouwens, als je dit wilt, moet je ook niet vergeten om zo te doen. En by the way, hier zijn nog wat voorbeelden van iets anders. 

Het ging telkens van meta naar micro, van praktisch naar strategisch, van B2C naar B2B.

Er klopte gewoon helemaal niets van.

Mijn ambitie had me lamgelegd, eigenlijk. Het was zo’n groot artikel geworden dat er geen touw meer aan vast te knopen was. Het zou NOOIT AFKOMEN. En zelfs als ik het zou publiceren, zou het nooit succesvol zijn, omdat het zo onoverzichtelijk was en er eigenlijk ook nog veel dingen miste.

Begin bij het begin en blijf bij de basis

Eigenlijk had ik ook geen duidelijk doel meer voor ogen. En geen duidelijke doelgroep. Ik wist, kortom, niet meer op welke vraag ik eigenlijk antwoord gaf.

Dus nu heb ik het helemaal anders gedaan.

Ik heb het allemaal nogmaals doorgelezen. Alles wat eigenlijk niet paste er uitgehaald en er een ander artikel van gemaakt (deze). Goed gekeken voor wie ik het nu eigenlijk schreef en wat die doelgroep zou willen weten. En mezelf de tijd gegeven om het helemaal af te maken, al gingen daar nog dagen overheen.

Mijn concusie is dat ik het soms te groot maak. Te ingewikkeld. Doe ik ook met mijn nieuwe boek: het moet zo goed zijn dat het eigenlijk niet lukt. Het moet zo volledig zijn, dat de gedachte aan dat boek me al zenuwachtig maakt.

Soms moet je het niet te groot maken. Gewoon beginnen bij het begin. Het simpel houden, kleine stappen maken, en doorgaan.

Simpel, eigenlijk.

Alleen dat toepassen, he?!

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Voor de vaders en moeders - 10 december 2019
  • Arghh arghhh en nog eens argghhh - 8 december 2019
  • Mijn woord van het jaar 2020 (of is WOTY onzin?) - 7 december 2019

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae