Lukt het niet? Dit houdt je tegen

Als zelfstandig ondernemers komen we niet altijd toe aan wat we willen doen. Ik kan niet zien of jij er een bent, vanaf waar ik nu zit te typen, maar als je als zzp’er of kleine ondernemer je geld verdient zal het vast herkenbaar zijn. We hebben wel plannen en ideeën. Maar we voeren ze niet uit. We komen er niet aan toe.

Wat houdt je tegen?

Ik had vandaag een superleuke training (vond ik zelf) over marketing voor zelfstandig ondernemers. Ik had hem zowaar zelf georganiseerd en had er ontzettend veel zin in. En het was ook erg gaaf om met zijn zessen de diepte in te gaan. Woohoo! Missie geslaagd.

(ik kan niet voor mijn klanten kan spreken ? maar wat mij betreft dan!)

Omdat ik zelf ook zelfstandig ondernemer ben is het wel een beetje een confrontatie met mezelf. Want wat je in anderen ziet, doe je zelf ook. En wat anderen tegen houdt in het maken van bepaalde stappen, houdt mij ook tegen. Maar eigenlijk zijn het vaak maar twee dingen die je tegenhouden, bedacht ik in de auto naar huis.

1. Je legt de lat te hoog

Soms doe je te moeilijk over dingen. Veeeeel te moeilijk. Je zet je standaard zo hoog, dat hij eigenlijk onhaalbaar wordt. Je maakt de dingen veel te moeilijk. Niets geen ‘minimal viable product‘, zoals de start-up scene dicteert (het minimale waarmee je voor de dag zou kunnen komen om te gaan kijken of mensen het iets vinden). Nee, wij gaan voor het MPP! Het Maximaal Perfecte Product! Dát moet het zijn: perfect.

Ik spreek even voor mezelf, want momenteel heb ik dat met mijn nieuwe boek. Het móét een knaller worden. Mijn uitgever begon al voorzichtig te roepen dat ik mezelf misschien iets te veel onder druk zet. Hij heeft een punt.

Andere voorbeelden van de lat te hoog leggen zijn:

  • een perfecte website willen hebben voor je je bedrijf officieel aankondigt;
  • alleen blogartikelen willen publiceren als ze echt 150% in orde zijn; of
  • die video niet op LinkedIn publiceren ook al heb je hem al 5 keer opgenomen.

Het lastige van je lat te hoog leggen is dat de standaard van de rest van de wereld een stuk lager ligt. En je dus misschien al lang klaar zou kunnen zijn om wat je denkt of maakt met de wereld te delen. Maar het niet doet omdat het ‘niet klaar is’.

Zucht. Ik heb er last van. En ik ben niet de enige. Ik zie het overal om me heen. Vooral bij vrouwen (of lijkt dat maar zo?).

2. Je onderschat je eigen lat

Ja, weet ik veel hoe je dat zegt. Niet je lat. Of wel je lat. Je eigen kunnen.

Als ik kijk naar de andere reden dat we niet doen wat we zouden kunnen, is dat we het niet durven. En we durven niet omdat we niet denken dat we het kunnen. Als je dacht dat je het kon, durfde je het wel, he.

Ik sprak vorige week een blogger. Ze staat consistent bovenaan in lijstjes met topartikelen op een bekende website. Dus toen ik haar complimenteerde met haar schrijfstijl en ze zei dat het wel meeviel, wees ik haar op die lijstjes. “Ja, maar …”, begon ze. Ik onderbrak haar. “Als je in de top 10 staat, ben je gewoon goed. Punt. Objectief gezien.”.

Dus als je regelmatig van je vrienden hoort:

  • dat je beter bent dan je denkt;
  • waarom je niet zus of zo gaat doen (dat boek schrijft, dat artikel publiceert, dat product lanceert);
  • dat je geweldig bent (zulke vrienden zijn top!);

dan is het misschien een teken dat je niet zo goed weet hoeveel je kunt. Dat je onvoldoende vertrouwen in jezelf hebt. En dat je misschien allerlei excuses verzint om dingen niet te doen. Want als het openbaar is, zou duidelijk kunnen worden dat je het inderdaad niet kunt. Brrr.

Maar onthoud: als iedereen zegt dat je het kunt, kun je het waarschijnlijk ook wel.

Het onhaalbare is haalbaar

Ik had vandaag een (vond ik zelf) hele slimme vraag. Ik schetste een aantal scenario’s van mogelijke verdienmodellen en business cases en producten, dat soort dingen. En ik vroeg iedereen om op te schrijven wat momenteel hun model is, wat ze extra zouden kunnen doen en wat ze geweldig maar onhaalbaar leek.

En het gekke was: wat voor iemand zelf onhaalbaar leek, leek dat voor anderen helemaal niet voor die ander. Soms omdat je het zou kunnen doen als je je lat een beetje verlegt (naar beneden). En soms omdat je we als buitenstaanders eigenlijk niet zagen waarom het niet zou kunnen.

Dat was mijn eigen les vandaag: het onhaalbare is haalbaar. Dus het is hoog tijd om je onhaalbare droom te formuleren.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Will Winnubstreply
maart 16 at 11:03 PM

Oeps. Confronterend herkenbaar.

Elja Daaereply
maart 17 at 08:03 PM
– In reply to: Will Winnubst

Het is jammer dat ik niet weet wat ik er aan moet doen. Jij? Misschien is (h)erkenning de eerste stap?

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.