Het is weer podcasttijd. En deze keer gaat het over boeken: leesvoer voor social media fanaten zoals ik. Want er zijn het afgelopen jaar een paar leuke boeken verschenen. En terwijl ik dit schrijf staat een nieuwe hit op het punt van verschijnen. Tijd voor een lijstje!
Het is handig om af en toe de verdieping te zoeken, als je je met social media bezig houdt. En dan bedoel ik niet dat je nogmaals een analyse maakt van de laatste contenttrends door urenlang naar TikTok te kijken 🙂
Ik bedoel ouderwets leeswerk. Want er zijn heel veel slimme mensen die hele slimme boeken schrijven.
In aflevering 12 van mijn podcast Elja Denkt Door licht ik mijn tips verder toe. Luister hem direct hieronder of in je favoriete podcast app:
Dit zijn de boeken.
1 No Filter
Auteur: Sarah Frier (link)
Dit boek gaat over Instagram. Helaas heb ik verzuimd om een verslag te schrijven op dit blog … my bad. Het gaat over het ontstaan van Instagram en de rumoerige, rommelige en rare opname van Instagram in Facebook. Aan de hand van tientallen (honderden?) interviews schetst de auteur een beeld van de werkelijk kosten van een acquisitie door Facebook. En een fascinerend kijkje in hoe het is om in zo’n bedrijf te worden opgenomen.
The Hype Machine
Auteur: Sinan Aral, professor aan MIT die al 20 jaar onderzoek doet naar social media netwerken
Fascinerend en belangrijk boek, dat eigenlijk iedereen die van social media haar werk maakt zou moeten lezen. Wel een beetje heftig, want vol met onderzoeken en wetenschappelijke theorie. Mocht je bij de overheid werken zou ik het ook lezen, want ik denk dat het je een nieuwe kijk geeft op de impact van social media, de gevaren en kansen en vooral de oplossingen om al die gevaren te voorkomen.
Als je geen zin hebt om het hele boek te lezen, dan krijg je in deze podcast/dit videointerview ook een aardige opsomming van de inhoud.
An ugly truth
Auteurs: Sheera Frenkel en Cecilia Kang (link naar amazon.com)
Terwijl ik dit schrijf is dit boek nog niet uit, maar het ziet er veelbelovend uit. De auteurs duiken in de wereld van Facebook. Van de omschrijving:
Drawing on their unrivaled sources, Sheera Frenkel and Cecilia Kang take readers inside the complex court politics, alliances and rivalries within the company to shine a light on the fatal cracks in the architecture of the tech behemoth. Their explosive, exclusive reporting led them to a shocking conclusion: The missteps of the last five years were not an anomaly but an inevitability—this is how Facebook was built to perform. In a period of great upheaval, growth has remained the one constant under the leadership of Mark Zuckerberg and Sheryl Sandberg. Both have been held up as archetypes of uniquely 21st century executives—he the tech “boy genius” turned billionaire, she the ultimate woman in business, an inspiration to millions through her books and speeches. But sealed off in tight circles of advisers and hobbled by their own ambition and hubris, each has stood by as their technology is coopted by hate-mongers, criminals and corrupt political regimes across the globe, with devastating consequences. In An Ugly Truth, they are at last held accountable.
Super social
Auteur: Elja Daae
Ha, ik noem mijn eigen boek ook nog maar even! Daarin heb ik ook geprobeerd om wat achtergrond te geven, naast massa’s praktische tips en inzichten. Het is bij de meeste bibliotheken te krijgen en is ook onderdeel van de luisterbieb en Storytel. Net zo makkelijk als je op het strand ligt 🙂
Leesvoertips
Als je nog tips hebt voor soortegelijk leesvoer houd ik me aanbevolen! Deel ze vooral. Alles met algoritmes en social media heeft mijn interesse …
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Hahaha dank Maaike!! Ik ga straks aan dat Facebook-boek beginnen….benieuwd
Die laatste tip is echt goed!! Superboek!