Je kunt niet alles weten

Ik maakte een foto van mijn nieuwe boek, voor snapchat. Om te delen wat ik aan het lezen was. Paar inspirerende zinnen.

Het zou kunnen, dacht ik, dat 1 van die 30 mensen die het zagen dat boek gaan kopen. Ze volgen me om mijn interesses dus wie weet.

En ik dacht: zo gaat het natuurlijk. Mensen zijn dingen over een boek of ander product aan het delen. Soms op Twitter of Facebook met een hashtag of een zoekwoord dat te vinden is als je er op zoekt. Dat kun je meten.

Maar meestal zonder.

Je weet dus niet dat het gebeurt. En of het invloed heeft. Je kunt die ene verkoop niet terugleiden naar die ene snap van die ene persoon.

Ook al zou je dat willen.

Je kunt sowieso niet zien wat er op Snapchat gebeurt. Maar het kan wel zijn dat wat ze delen over jouw product invloed heeft.

Dus hoe bereken je dan de ROI van al je marketing efforts? Hoe bepaal je wie er invloed heeft?

Er is geen zekerheid. En je kunt het niet precies meten.

Interessante kwestie.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.