Je klanten kennen

Elja DaaeIk heb een heleboel klanten, tegenwoordig.

Een aantal vanuit mijn werk als spreker, adviseur etc. Maar de meeste vanuit Frankwatching Webinars.

Duizenden, inmiddels.

En al die namen gaan door mijn handen. Bij het factureren (zoals vandaag), bij het invoeren in het webinarsysteem (zoals vandaag), soms extra via de email (zoals vandaag). Soms via de chat tijdens het webinar (zoals vandaag).

[dat maakt zo’n webinar modereren nog leuker, dat je echt contact hebt met mensen. helemaal als je een hele serie webinars doet met dezelfde groep!]

Het leuke van relatief ‘klein’ zijn is dat je je klanten als het ware kent.

Dan herken je een naam in de chat vanuit een gesprek per email. Of je maakt een factuur aan en herkent de naam van een ander webinar.

Soms zie je iemand ook nog terug op Twitter, Facebook of LinkedIn. Dan wordt het helemaal leuk.

Hoewel we in de fase zijn dat andere mensen dingen gaan overnemen van me, dat processen ingebed zijn en automatischer lopen, blijft dat het leuke aan een ‘klein’ bedrijf vind ik: dat je je klanten bij naam kent.

Het lijkt me gek om bij een bedrijf te werken waar klanten geen naam hebben, geen gezicht. Waar je soms in posities werkt waar je nooit een klant ziet, nooit een naam kent.

Hoe meer contact, hoe leuker.

Anders is het niet echt meer ‘mensenwerk’, he. En dan vind ik het een stuk minder leuk.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Sonja Broekhuizenantwoord
1 februari 2015 om 17:46

lijkt me best een uitdaging, als je heel veel klanten hebt, om dan ‘gewoon’ je ding te blijven doen zoals je altijd deed, en daar hetzelfde gevoel te blijven ervaren…

Elja Daaeantwoord
2 februari 2015 om 09:43
– Antwoord aan: Sonja Broekhuizen

Je kunt niet anders dan wegraken van die directe contacten als je meer schaalgrootte krijgt. Maar schaalgrootte betekent ook dat je groeit en dat is natuurlijk fijn. Ik denk dat we het binnen Frankwatching altijd zo blijven doen dat we met meerdere mensen betrokken blijven en feeling houden. Het voordeel van een kleiner bedrijf!

Jacob Jan Voermanantwoord
31 januari 2015 om 15:31

🙂 Ik heb voor mijn eerste theateroptredens alle kaartjes op naam met de hand geschreven.

Elja Daaeantwoord
2 februari 2015 om 09:41
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Ja, dat was ook echt toepasselijk op jouw theatershow he??

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.