Waar is de bal?

voetbal

Ik betrapte mezelf er op vandaag: telkens even dat profiel aanklikken van die mensen op snapchat. Even kijken wat hun snapscore is. En af en toe weer even mijn eigen profiel aanklikken. Kijken wat mijn snapscore is. En denken: die heeft er veel meer bijgekregen dan ik.

En voelen: oh oh.

Denken: ik moet er méér!

Gevaarlijke gedachte. Want de vraag is: wat is de bal?

Kijk: social media is mijn werk.

Ik verdien er mijn geld mee. Als adviseur, als coach en inspirator, als trainer en spreker, als provider van e-learning content rondom digitale ontwikkelingen. Dus ik mag rustig uren lang snapchatten van mezelf. Dat is tenslotte de enige manier om een nieuw medium te gaan begrijpen en in te schatten wat ik er mee wil doen. En wat mijn opdrachtgevers er mee zouden kunnen doen.

En het is verleidelijk om te gaan focussen op cijfers, als je veel met social media bezig bent. Voor je klanten en voor jezelf. Heb ik genoeg volgers? Vrienden? Contacten? Likes?

Voor je het weet jaag je alleen nog op de cijfers.

Cijfers zijn prima. Ze kunnen laten zien of er groei is, of niet. Over het algemeen is groei leuk. Een soort bevestiging van dat er iets gebeurt. Het is het spelelement dat een activiteit leuker kan maken. Maar ze zijn ook gevaarlijk. Ze laten je voorbij gaan aan wat echt belangrijk is.

Voor mij is belangrijk dat ik lol heb op snapchat en dat ik ga begrijpen waarom anderen lol hebben met op snapchat. Ontdekken en ervaren wat werkt en wat niet, voor mij en voor anderen. Te ervaren hoe leuk het is om contact te krijgen met mensen die je niet kent. En bezig te zijn met online content in brede zin.

Groei op Snapchat is niet mijn doel. Ik heb andere doelen. Een veelvoud van goals, aan het einde van het veld, met de ballen her en der verspreid op het veld. Voor sommige ballen is het voorzetje gegeven. Kwestie van er in tikken. Andere ballen liggen nog aan de verkeerde kant van de middenlijn. Maar ik moet dus wel naar de bal blijven kijken.

Ik moest mezelf daarom even tot de orde roepen, vandaag.

Voetballessen en marketing

Waar is de bal? Waar is het doel? En hoe krijg ik hem er in?

Er moet nog een BTW-aangifte balletje in het doel van de Belastingdienst. Er moet nog een presentatie-bal in het doel van de workshop van vrijdag, over content. Er moet nog een balletje in het doel ‘blog college’ dat ik ga geven met Cor samen (yayyyy). Ik moet mijn investeerderspresentatie nog afmaken.

En er moet nog heel wat overgespeeld en gedribbeld worden, wil ik goals scoren in de de doelen ‘nieuwe productlines e-learning modules’.

Je oog op de bal houden betekent dat je je focust op wat belangrijk is.

Op wat je wilt bereiken.

Het is zo makkelijk om je te laten afleiden, he? Om honderd dingen te doen die niet belangrijk zijn voor je resultaat (of je lol). Omdat je collega’s de hele tijd vergaderingen inplannen die eigenlijk niet effectief zijn. Omdat je jezelf als zzp-er niet tot de orde weet te roepen. Of omdat je te veel tijd bezig bent met wat je snapchatscore is en dat betekent.

#justsayin

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Linda Kwakernaatantwoord
26 januari 2016 om 16:52

Gek, ik vind snapchat niet zo bijzonder, wel om af en toe een maffe foto naar elkaar te sturen, maar verder ……..

Elja Daaeantwoord
27 januari 2016 om 16:41
– Antwoord aan: Linda Kwakernaat

Ja? Ik heb er gewoon heel veel lol in. Vrolijk en leuk.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.