Ik zoek een titel voor mijn nieuwe boek. En dat is een lastige opgave. Want een boek gaat om de inhoud natuurlijk (re: don’t judge a book by …‘). Het gaat niet om de buitenkant, in het leven. Of…? Misschien toch wel een beetje. Want bij de marketing en verkoop van een boek is zowel de titel als de cover toch stiekem heel belangrijk.
Pak mijn boek (van de tafel op Schiphol)
Als managementboekenauteur is de AKO op Schiphol de droom. Ken je die? Er zijn meerdere vestigingen. En daar wil ik liggen natuurlijk met mijn boek. En als ik daar dan lig (mijn boek, niet ik), wil ik dat al die professionals die even een interessant boek zoeken voor ze het vliegtuig instappen mijn boek oppakken van de tafel. Oppakken is mijn doel. Niet zo zeer kopen. Gewoon, oppakken.
Als ze het boek eenmaal op hebben gepakt en het omdraaien en de flaptekst (die flaptekst is ook een dingetje) hebben gelezen, dan heb ik er vertrouwen in dat het ze overtuigt. Of niet, als het niet bij ze past. Maar ze moeten het eerst in handen hebben gehad. En daar komen de titel en de cover om de hoek kijken.
Covers, daar ga ik niet over. Dat laat ik heel graag aan de experts bij mijn uitgever over. Maar de titel, die is van mij. De titel is een emotioneel belangrijk iets. Niet alleen omdat hij kan betekenen dat jij mijn boek wel of niet van de tafel pakt bij de AKO op Schiphol, maar ook omdat hij een stukje mijn identiteit bepaalt.
Ga maar na: de titel wordt de noemer waaronder ik mezelf presenteer. Noemers zijn belangrijk als professional en zeker als spreker en trainer. Ze helpen je klanten om je te duiden: wie ben je? Wat doe je? En vooral: wat kun je me brengen? Het maakt uit. ‘De auteur van Social Media Dummies’ of ‘de auteur van Winnen met social media’, die noemers klinken anders. Ik moet me er goed bij voelen en het vertrouwen hebben dat ik het waar kan maken. Wat ik met een boek als ‘Gegarandeerd succs met social media’ bijvoorbeeld niet zou kunnen.
In dat kader hebben we (de uitgeverij & ik) inmiddels twee opties:
- Super social
- Iedereen social media expert
Natuurlijk hoort daar een flitsende ondertitel bij die meer context geeft. Maar ik zoek vooral feedback op de titel, zonder ondertitel, helemaal op zichzelf.
Wat is het en voor wie?
Het boek is bijna een handboek. Het geeft je eigenlijk alles wat je moet weten over social media voor zakelijk gebruik. Of je nou een lokale ondernemer bent, communicatiemedewerker, webredacteur, manager bij een grote organisatie, of zzp-er. Als je al een tijd rondloopt met vragen, dan geeft het je antwoorden. Als je je afvraagt waarom, legt het uit waarom. Als je wilt weten wat, dan geeft het je ideeen en suggesties. Als je wilt weten hoe het werkt, vind je dat er ook in.
Het is eigenlijk alles dat ik weet en alles dat ik mensen vertel als ik social media trainingen geef of social media lezingen. Het is Elja’s visie op social media. Praktisch en enthousiast, maar vanuit begrip van wat veel mensen die ik zakelijke tegenkom niet weten en wel zouden willen weten als ze wisten dat ze het niet wisten 🙂
Ik nodig je van harte uit om mee te denken.
Je vindt mijn vraag om input op LinkedIn hier.
Je vindt mijn vraag op Facebook hier.
En hieronder reageren kan natuurlijk ook.
De stand is vrijwel 50-50. En iedere input helpt.
Ga morgen knoop doorhakken. Dankjewel!
(PS ik heb een onregelmatige nieuwsbrief met updates over het boek, je kunt je hier aanmelden).
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Noortje zegt
Ha Elja,
Wanneer komt het boek uit? Dan kan ik daar rekening mee houden als ik op Schiphol loop en behalve de dwarliggertafel scannen ook naar jouw boek vragen!
En 1 met als ondertitel 2 vind ik wel wat 🙂
Hartelijke groet,
Noortje
Elja Daae zegt
Hahaha! Ik laat het je weten. Lente 2019 is het plan!