De laatste tijd geef ik veel social media trainingen aan organisaties die geen commerciële doelstellingen hebben.
Ze zijn actief op social media omdat hun doelgroep daar zit en ze die doelgroep willen informeren. Móéten informeren, zelfs.
Maar tegelijkertijd lenen hun vakgebieden of onderwerpen of positie zich slecht voor het soort virale content dat op social media zo goed werkt.
En dat brengt dilemma’s met zich mee.
Want je kunt wel ‘ bij jezelf’ blijven, als organisatie. Serieus blijven en gedegen in de content die je deelt. Maar wat als dat soort content geen likes oplevert? Geen comments? Geen retweets?
Zonder dat soort signalen is de kans klein dat de algoritmes die de social media feeds beheersen je content bereik zullen geven. Zonder likes geen bereik, simpel gezegd.
Ga er maar aan staan.
Het is makkelijk om bergen mooie tweets en Facebook updates te verzinnen over actualiteit, mode en reizen. Maar probeer dat eens voor wet- en regelgeving. Of belastingen. Of nare ziektes. Daklozen. Honger in Afrika. De voedselbank.
(bovenstaande voorbeelden komen bewust niet uit het scala aan gebieden waar mijn opdrachtgevers mee bezig zijn, mocht je het je afvragen)
Het is net als een vacature op LinkedIn: als je interesse hebt in de baan zou je wel gek zijn om hem te liken of te delen. Je klikt op de link, maar je geeft geen openbare signalen die anderen duidelijk maken dat je interesse hebt.
Dat maakt de vitaliteit – en dus de kans dat meer mensen de vacature zien – beperkt. Mooi voor de sollicitant, minder handig voor de werkgever.
Tenzij je wilt betalen voor het bereiken van meer mensen, zit je dan dus in een lastige positie.
Er is wel een way out, denk ik. Een oplossing. Maar hij vraagt veel.
Een groot besef van de behoefte van je doelgroep, een fantastische redactie en een fenomenaal webcare team dat niet bang is (en de tijd en ruimte krijgt) om de interactie aan te gaan.
Die drie ingrediënten zorgen dat je toch die betrokkenheid krijgt. En het algoritme kunt verslaan.
Niet makkelijk. Maar voor het goede doel….moet kunnen!
Met dank aan de gesprekken de afgelopen weken met C, A en V!
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Geef een reactie