Ik had een geweldige ingeving laatst, in de bus. Over hoe je iets slims zou kunnen doen, met LinkedIn. Iets spannends. Weet niet zeker of ik het durf. Maar als het werkt, is het ook iets heel slims. Iets dat potentieel een heleboel verkeer en klanten zou kunnen opleveren. Een onorthodoxe manier om het platform te gebruiken. Growth hacking, dus.
(zie ook hier voor een uitleg van growth hacking. Waarschuwing: ik ben een cynicus wat deze term betreft)
Het kan ook anders
Ik ben gefascineerd door mensen die onorthodoxe dingen doen op het gebied van (social media) marketing en daar succes mee hebben. Dat je denkt: WAAROM HEB IK DAT NIET GEPROBEERD?!?!?!
Zoals bijvoorbeeld de dame uit dit interview, die haar LinkedIn-profiel – en dan met name haar functietitel – gebruik om haar bikinimerk onder de aandacht te brengen. Je leest het goed. Haar BIKINIMERK. Slimme vrouw. Met slimme hacks. En vrijgevig in het delen van haar kennis.
Maar dat maakt het ook leuker. Want het is leuk om te proberen hoe iets werkt en te rapporteren OF het werkt. Vind ik dan ?.
De lol van social media platformen, en van marketing in het algemeen, is dat iedereen er hetzelfde doet. En dat dat betekent dat jij dingen heel anders kunt gaan doen. Ik heb er aardig gebruik van gemaakt, de afgelopen jaren. Maar er is vast meer.
De slimste growth hacks zijn geheim
Iedereen die het lukt om dingen te verkopen, heeft succes. En iedereen die succes heeft, deed iets goed. De vraag is: wat deed je goed? Wat doe jij anders dan anderen waardoor jou iets lukt dat anderen niet lukt?
Sinds een tijdje luister ik naar een NPR podcast, ‘How I Built This’. Het zijn interviews met succesvolle ondernemers over hoe het zo ver gekomen is. De manager van Lady Gaga. De oprichters van Lonely Planet. De oprichter van Zappos. De man achter The Power Rangers. Die laatste is een absolute aanrader, dat interview! Je kunt het hier luisteren:
De verhalen zijn eigenlijk altijd hetzelfde, in grote lijnen. Veel mislukt, soms gaat het bijna mis, maar uiteindelijk kwam de doorbraak of de grote kans. De interviewer kan soms wel ongeveer achterhalen hoe het is gegaan. Maar niet helemaal.
We willen het allemaal weten: wat doen succesvolle mensen in ons vakgebied anders? Wat doen ze beter dan wij? En kunnen hun succesformule kopiëren? Wat waren nu de hacks?
Hetzelfde doen levert hetzelfde resultaat
PS Even voor de goede orde: ik geloof niet echt in hacks. Er is geen kortere weg. Succes kost tijd en energie. Maar toch. Dat sluit niet uit dat er handige marketingtrucs zijn die ik niet ken en jij misschien wel. Kleine dingen, denk ik, die jij normaal vindt. Maar die niemand anders doet.
Tijd om ze te gaan ontdekken. Want een ding is zeker: als je hetzelfde blijft doen, houd je hetzelfde resultaat. Als je meer ambieert, meer omzet, meer klanten, meer diensten, dan moet je iets anders doen. Dan heb je growth hacks nodig.
Ik twijfel nog over mijn idee. Het is gewaagd. Maar ik ga het wel proberen. En verslag doen, als het werkt.
Watch this space…
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie