Zit je een avondje te #blogpraten en blogs te reviewen, en er gaat weer een wereld aan inzichten voor je open. Er dringen zich allemaal gedachten in inzichten aan mij op. Nu maar hopen dat ik jullie aandacht kan vasthouden*.
Wat er gebeurt (als je ‘persoonlijk’ blogt)
Krijg je minder reacties naarmate je persoonlijker blogt? Ik heb het gevoel dat wat Ben hier zei, klopt:
Ik denk dat hoe persoonlijker je blogt des te minder reacties je krijgt: #watnikszegtoverkwaliteit (v9) #blogpraat
— Blogtrommel (@Blogtrommel) July 15, 2013
Er zijn natuurlijk ook bloggers die juist door heel persoonlijk te zijn, zoveel reacties krijgen en zo groot worden. Maar ik heb de laatste tijd het gevoel dat het bij mij ook zo werkt. Ik blog persoonlijker, veel minder informatie, en krijg minder reacties althans niet altijd via de comments. Soms ook gewoon per email en die zijn dan vaak heel gaaf, geraakt. Maar minder. Ik vind dat niet erg, want reageerders zijn meestal bekender en dat geeft weer een intiem gevoel.
Brengt me op het volgende.
Hoe het moet (of juist niet)
Ik heb een boek geschreven over bloggen dus je zou denken dat ik een idee heb van ‘hoe het moet’. Maar niets is minder waar. Probeer ik in mijn boek ook een beetje aan te moedigen, dat het allemaal anders kan en op je eigen manier. Juíst op je eigen manier.
Je moet plaatjes gebruiken op je blog hoor. Je moet de aandacht vasthouden*! Je moet zuurstokkleuren vermijden. Of juist gebruiken! Je moet kortere teksten maken. Je moet lijstjes gebruiken. Je moet lijstjes vermijden! Je moet een nieuw design. Je moet een WordPressblog hebben. Je moet je blog posts tweeten maar niet zo, wel zo, misschien maar beter niet te vaak, misschien 2 keer per dag?
Laten we wel wezen: er is geen ‘zo moet het’. Reden dat ik de facebookadvertentie die ik net zag ook zo irritant vind. Er zijn wel mensen die je kunnen uitleggen wat bloggen is. Maar je moet je eigen stem vinden, je eigen stijl.
Waarom kwaliteit wél telt
Leuk natuurlijk, zo’n advertentie van iemand die honderduizend bezoekers had. En dat je dan kunt leren hoe dat moet. En hoe realistisch is het om te denken dat geld verdienen met een blog zo makkelijk is?
Wake up call: dat is het niet.
En: het is grappig hoe we blijven focussen op omvang, terwijl kwaliteit zo veel belangrijker is. Hoe betrokken je doelgroep zich voelt. Hoe veel vertrouwen ze in je hebben. Dát is belangrijk.
30.ooo blogabonnees kreeg in 18 maanden, oh, wacht, 12 maanden zelfs!
Klinkt goed.
Klinkt echt?
Laten we wel wezen: dat zal niet veel mensen lukken.
En laten we wel wezen: hoeveel procent daarvan converteert, als je althans geld wilt verdienen aan je blog of een ander meetbaar doel hebt? Niet veel, vermoed ik, als je je toevlucht gaat nemen tot de door de aanbieders geboden trucs.
Ik heb inmiddels *even* doorgeklikt van landingspagina naar landingspagina naar landingspagina. Dat geeft geen vertrouwen in de inhoud van het aanbod, kort gezegd.
Hoe het kan/ook kan (je eigen pad)
Het is hard werken. Focussen op wat je doet en wat je wilt bereiken. Jezelf zijn. Ik las vandaag deze post over de blogaanpak van Danielle Laporte. Ja, dacht ik. Ja.
Ja, zoiets heb ik gedeeltelijk ook op papier gezet!
Dat boek van me, dat is zo gek nog niet, het is me gek genoeg gelukt om wat ik geloof er in 1 keer uit te knallen op papier en het telkens nog bevestigd te zien.
Ik blijf er aan schaven, mijn blogideeën…
Met dank aan #blogpraat!
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
- Anoniem bloggen bestaat straks niet meer echt - 3 april 2023
ik kan me er niet druk om maken, ik blog omdat ik het leuk vind en omdat ik merk dat mensen het leuk vinden. Dat blijkt uit reacties op het blog, uit terugkerende bezoekers en door opmerkingen die ik zo maar ergens hoor
Helemaal mee eens! Ergens is het natuurlijk jammer dat er geen bepaalde manier is om ‘goed’ te bloggen, omdat (tenminste, als ik voor mezelf spreek) je vaak in ontelbare valkuilen trapt die je liever had vermeden.
Maar dat er geen bepaalde manier is, betekent ook dat we daarin lekker creatief kunnen zijn! 🙂
Eens. Je moet jezelf blijven. En aan de lezers te zien, ook aan de RSS-cijfers, weet je ook wel dat je gelezen wordt… Dat zou genoeg veren moeten opleveren 😉