Het goede leven is een plaatje

  Tijdschriften. Ik ben er gek op.

Ik vermoed vanwege de afwisseling die tijdschriften bieden (ook een reden dat ik het heerlijk vind om heel veel verschillende blogs te lezen). En vanwege de plaatjes. Van kindsafaan scheur ik al plaatjes uit tijdschriften om ze in een doos te bewaren en af en toe in plakboeken te plakken. Op thema.

(sinds ik zelf kinderen heb, heb ik dat niet een keer meer gedaan! maar goed. wie weet…ooit weer)

Het leukste vind ik van die tijdschriften als Elle Decoration en Homes & Gardens en Good Food. Zulke mooie plaatjes. Heerlijk. Je kunt me niet gelukkiger maken dan met een kop thee, niemand om me heen en dan een stapel tijdschriften en dan uren lezen en bladeren.

(sinds ik kinderen heb, heb ik dat ook niet echt meer gedaan! maar goed. wie weet…ooit weer)

Nu was ik gestopt met het kopen van tijdschriften sinds we terug zijn in Nederland. Te duur. Ik moet op mijn geld letten en laten we wel wezen, mooie tijdschriften zijn waanzinnig duur. Maar op vakantie in Engeland had ik me voorgenomen om gewoon weer eens gek te doen onder het mom van ‘ze zijn hier goedkoper dan thuis’.

Zo kwam het dat ik net even de Homes & Garden zat door te lezen. Voor het eerst in hele lange tijd. En het was toch niet helemaal wat ik dacht. Of misschien dacht ik gewoon niet, vroeger? Ben ik nou veranderd, of die bladen?

Dat zit zo.

Zoals in al die tijdschriften staan er interviews in met Mensen Met Mooie Huizen. MMMH’s. 🙂 MMMH’s hebben heel veel geld uitgegeven aan hun huis en/of inrichting om vervolgens in zo’n blad te staan en andere mensen de ogen uit te steken te laten zien hoe mooi hun huis is en hoe gelukkig spullen je kunnen maken.

Hoewel ik geniet van die plaatjes, gaan ze me toch meer en meer ergeren, merk ik. Het ideaalbeeld dat ze schetsen is voor vrijwel iedereen in de wereld onbereikbaar. Bovendien is het NE: Niet Echt.

Zelfs de advertenties in die bladen draaien om producten die vrijwel niemand zich kan veroorloven. Dingen als (ik neem even een willekeurig voorbeeld uit het blad) “garden houses for those who appreciate the difference’. Lees: onbetaalbaar. Of badkamers die ‘synonymous with beauty, quality and technology’ zijn of ‘exclusive luxury’. Of keukens van ‘Shaker oak & alabaster’ (?). Of ‘bespoke furniture handcrafted for life’.

Ik gun het iedereen, zo’n eiken keuken of handgeblazen badkamer. Ik wil er op zich ook best eentje, al denk ik niet dat het gaat gebeuren. En ik bewonder de ondernemers en merken die het voor elkaar krijgen om zulke spullen te maken en een markt te vinden.

Maar toch.

Ik weet het niet. Het heeft iets raars. We maken onszelf en elkaar gek met al die bladen. We schetsen een wereld die niet echt bestaat.

In mijn Homes & Gardens staat een MMMH die een huis in de Hamptons heeft. Dat wil zeggen: haar vader heeft het huis in de Hamptons. Zij mocht het opknappen. (haar vader heeft het te druk met geld verdienen! zij mag het alleen uitgeven).

Over haar eigen slaapkamer in het vakantiehuis, dat ‘vooral gemaakt is om te entertainen’, zegt ze: “De beste les die ik van mijn moeder leerde is: richt je slaapkamer zo in dat je er voordelig in uit ziet.”

Staat er echt.

Unreal.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.