Waarom afwijzingen de sleutel zijn tot vooruitgang

nietIk kreeg gisteren een afwijzing binnen. Best een vette. Een hele nette maar toch een vette.

Ik had viavia over iets gehoord en viavia een naam gekregen en een poging gewaagd om in contact te komen. Maar dus zonder resultaat.

Ik las de afwijzing ‘savonds, terwijl ik op de bank televisie zat te kijken. Op mijn telefoon. En ging door met televisie kijken. Tot ik mezelf betrapte op een beetje bozig depri gevoel. He, dacht ik? Waarom voel ik me nu zo? Tot ik het me herinnerde.

Het was De Afwijzing. En weet je wat ik dacht? Ik dacht: wauw! Een afwijzing!

Maar voor dat ik daar meer over vertel, even een paar uitstapjes.

Uitstapje 1: herken wat je voelt

Ik ben voor de tweede keer deze podcast aan het luisteren. Twee uur duurt’ie. Maar toch luister ik hem opnieuw.

Hij is heerlijk om naar te luisteren omdat de man die voornamelijk aan het woord is, Derek Sivers, een lach in zijn stem heeft. En omdat de gastheer, Tim Ferriss, duidelijk enorme bewondering heeft voor Derek (die wederzijds lijkt te zijn) en veel van hem weet. Samen weten ze tot de essentie te komen (dat is een dingetje, bij Tim).

Derek vertelt van alles. O.a. hoe hij eigenlijk van succes naar succes rolde, maar in onvoorziene stappen. Hoe hij bij het circus terecht kwam. Hoe hij gelooft in de afweging, “Hell Yeah!” vs “No.”. Hoe hij door het bouwen van een ‘koop nu’-knop op zijn eigen site in de e-commerce rolde. Hoe hij, kortom, zijn passies volgde en gedreven was en hoe die twee dingen hem brachten waar hij nu is. Hoe hij in het leven staat en waarom. Inspirerende man.

Maar de reden dat we dit uitstapje maken is dat Derek in die podcast ook vertelt hoe hij geleerd heeft om negatieve gevoelens bij zichzelf te herkennen en er mee aan de slag te gaan. Om te denken: hee, ik voel me shit. Waarom? En dan na te gaan hoe het komt.

Uitstapje 2: faal-angst

Ik weet niet meer in welke video het is. Of in welk boek (dit boek?). Maar ergens zegt Gary Vaynerchuk hoe het de angst voor afwijzing is die mensen ervan weerhoudt om succesvol te zijn met hun onderneming. En ik denk dat hij gelijk heeft.

Ik denk dat veel mensen, vooral mensen die op zoek zijn naar klanten, zich door de angst voor afwijzing laten weerhouden. Niet achter klanten aangaan, niet jagen. Zo zat het bij mij in ieder geval wel, tot voor kort. Geen bewust proces, maar toch.

Ik weet wel dat mensen dan zeggen: ik vind marketing en acquisitie gewoon niet leuk om te doen. Ik wil met mijn vak bezig zijn. Herken ik. Maar de vraag is: waarom vind je het niet leuk? Want ik vermoed dat de reden vaak te maken heeft met een angst om afgewezen te worden. In de kern.

Stel dat je niet bang was voor afwijzing! Wat zou je dan vandaag nog gaan proberen?

Uitstapje 3: succesverhalen

Ik moet de quote nog even terugvinden, maar ik las laatst in een boek iets over hoe vaak je dingen moet doen voordat iets lukt. Het was zo’n boek waarin de auteur gaat opnoemen bij hoeveel uitgevers beroemde schrijvers hun manuscript aanboden, voor er eindelijk eentje ‘Ja’ zei.

Maar ook:

  • Hoe vaak de beatles werden afgewezen en in hoeveel rotbarretjes ze moesten spelen voor ze beroemd waren.
  • Hoeveel patenten beroemde wetenschappers aanvroegen voor ze een doorbraak hadden.
  • Hoe vaak beroemde ondernemers failliet gingen of aan de grond raakten voordat ze succes hadden.

Weet je wel? Zo’n lijstje.

Ik houd van die lijstjes. Want het is zo makkelijk om te kijken naar een succesverhaal. En zo moeilijk om te zien wat er aan vooraf ging. De illusie van succes is op zichzelf zo’n krachtig marketingverhaal dat we het graag vertellen en we er graag voor vallen. Maar het is natuurlijk onzin. Niemand is zo maar succesvol, vanuit het niets.

Even terug: ik zat dus op de bank en voelde me afgewezen.

En toen ik me dat realiseerde, voelde ik me blij.

Wauw, dacht ik. Wauwwwww!

Je hebt het toch maar weer mooi geprobeerd, Elja! Good for you! Gogogo! Je gaat het volgende keer toch maar weer mooi anders doen! Woohoo! Weer een ervaring rijker! Weer iets geleerd!

Iedere afwijzing is er eentje op weg naar een ‘JA’!, snap je? En gelukkig waren er de afgelopen weken ook een heleboel ‘ja’s’, in verschillende vormen, voor verschillende projecten. Maar wat ik me realiseerde: er waren eigenlijk niet genoeg nee’s geweest.

Als je niet genoeg ‘nee’ te horen krijgt, heb je het eigenlijk niet genoeg geprobeerd. Klinkt raar. Maar als je iets nieuws aan het bouwen bent, zijn afwijzingen part of the game. Het zijn gewoon stappen op weg naar je doel.

Er bestaat geen succes zonder afwijzing.

 

Op naar de volgende. 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

7 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Peter Pellenaarsantwoord
30 april 2016 om 08:20

Vanochtend las ik dit nieuwsbericht => http://nos.nl/artikel/2102288-princeton-hoogleraar-publiceert-cv-van-fouten.html en moest meteen aan deze blogpost van jou denken.

Elja Daaeantwoord
2 mei 2016 om 08:53
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Geweldig! Dank voor het delen!!

Jeroenantwoord
29 april 2016 om 14:34

On denkend en inspirerend. Bedankt en succes op jaagt naar meer nee’s

Elja Daaeantwoord
2 mei 2016 om 08:49
– Antwoord aan: Jeroen

Dankjewel Jeroen! Jij ook he!

Karinantwoord
29 april 2016 om 11:47

Mooi beschreven Elja, bedankt voor deze mooie inspirerende woorden. Ik ga op jacht naar mijn nee’s zodat de ja’s vanzelf ook gaan komen.

Elja Daaeantwoord
2 mei 2016 om 08:49
– Antwoord aan: Karin

Dankjewel! Ik ga ook verder op jacht! 🙂

Paulineantwoord
28 april 2016 om 22:24

Mooi staaltje omdenken Elja. En dank voor het relativerende uitstapje 3 🙂

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.