Het gaat niet over jou, het gaat over mij.

Al zo lang als ik mijn blog post automatisch deel op mijn social media kanalen, voelt dat niet goed.

Eerst stuurde ik alles alleen naar Twitter. En toen ook naar LinkedIn, Facebook en Google+.

LinkedIn staat inmiddels weer uit. Ik vond het niet geslaagd om mijn – soms toch vrij persoonlijke posts – daar te hebben staan.

Het auto-delen op Facebook (mijn zakelijke facebookpagina) heb ik ook uitgezet.

Ik weet niet precies waarom. Behalve dan dat het er niet uit ziet, automatisch gedeelde posts. Het ziet er zo, nou ja, automatisch uit.

En de laatste tijd twijfel ik ook over Twitter. En over Google+.

Het komt met name door hoe ze er uit zien, mijn posts op die kanalen.

Iedere social media kanaal heeft een eigen optimum voor het delen van online content.

Het heeft te maken met de opmaak en plaats van de paginatitel, hoe de link heet (de linkverkorter), of er ook automatisch begeleidende tekst in de update komt te staan en natuurlijk het formaat en de weergave van de afbeelding.

Al die dingen hangen zowel af van de website waar de link naar verwijst als de opmaak van het artikel (staat er een afbeelding in?) en natuurlijk van het medium waarop je iets deelt.

Automatisch gedeelde links zien er vaak niet optimaal uit.

Daarmee zeg je eigenlijk: het gaat niet over jou, fan/vriend/kennis/tweep/gecirkelde.

Het gaat er om dat ik mijn content zo veel mogelijk push.

Het voelt niet goed.

Ik ga het toch maar eens anders doen, denk ik.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

19 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Michel ten Hooveantwoord
23 juni 2014 om 20:14

Ik begrijp je dilemma. Alleen maar pushen om het pushen lijkt wel heel erg des oude media’s. 🙂 Toch kun je per social media kanaal nog aardig wat finetunen. Toegegeven, ik doe het nog niet maar ga het binnenkort toch eens proberen.

Bijvoorbeeld met de SEO plugin van Yoast. Die biedt onder het tabblad Social de mogelijkheid een afwijkende Facebook en/of Google+ tekst te schrijven. Ook kun je de Facebookafbeelding aanpassen bij wat er anders komt te staan. Genoeg finetune mogelijkheden toch? Of niet?

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:18
– Antwoord aan: Michel ten Hoove

Sjonge. Hoe dom ben ik dat ik dat niet wist?! Ahum. Thanks Michel! Ik denk dat ik die JetPack toch maar weer uit ga zetten dan…

Henk-Jan Winkeldermaatantwoord
23 juni 2014 om 14:29

Echt een ding waar ik nog lang niet uit ben. Aan de ene kant dacht ik helemaal nergens m’n blog posts te delen, in de zin dat ‘ik val je niet lastig, als je me interessant vindt, weet je me toch wel te vinden’ en later dacht ik juist dat dat nogal arrogant en niet gemeend was, want ik wil natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen mij lezen en dat m’n blog posts onder ogen komen en in deze tijd van aandacht de paandacht mag je niet verwachten dat men (via RSS bijvoorbeeld) zit te wachten op een nieuwe post van mij.

Dus dacht ik: pluggen maar weer en de keuze overlaten aan de evt. lezer die de kans moet krijgen om me te negeren.

Maar ik ben er nog niet uit. 🙂

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:13
– Antwoord aan: Henk-Jan Winkeldermaat

Ik ook niet. Volgens mij is het typisch voor jou en mij, HJ…die twijfel, die (wanneer is het valse???) bescheidenheid, pffff. Zucht steun zucht.

Peter Pellenaarsantwoord
22 juni 2014 om 22:08

Je weet dat ik alleen nog maar twitter als social media kanaal gebruik. Wanneer ik een nieuwe blogpost heb geschreven dan ‘boetseerde’ ik daar zelf een tweet van. Puur handmatig. Wel gebruik ik een plugin die elke dag of week een oude blogpost automatisch ‘in het zonnetje zet’. Ik twijfel soms of ik die moet laten aanstaan. Tot nu toe krijg ik er geen negatieve reacties op.

DeHeldinantwoord
22 juni 2014 om 22:21
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Mag ik vragen welke plug-in dat is? Lijkt me ook wel interessant.

Peter Pellenaars
22 juni 2014 om 22:38
– Antwoord aan: DeHeldin

Natuurlijk. Het is de Evergreen Post Tweeter:
http://wordpress.org/plugins/evergreen-post-tweeter/

Het is niet de enige in zijn soort, maar hij doet z’n werk, dus wat wil je nog meer.

DeHeldin
24 juni 2014 om 15:37
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Dankjewel!

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:12
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Oh, die auto-posts van jou heb ik niet gezien! Misschien is mijn probleem dat ik geen tweets boetseer?? Het zijn alleen de titels van mijn blog posts.

Peter Pellenaars
24 juni 2014 om 20:41
– Antwoord aan: Elja Daae

Als ik alleen maar titels voorbij zie komen, dan klik ik daar zelden of nooit op. Eigenlijk alleen maar bij de bloggers die ik ken. Liever zie ik de titel of link vergezeld van een korte aanbeveling.

Elja Daae
27 juni 2014 om 08:48
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Ik ben aan het proberen om het te doen via de plugin van yoast en die andere, langere teksten schrijven. Het is eigenlijk een fluitje van een cent…

DeHeldinantwoord
22 juni 2014 om 20:09

Ik post het wel automatisch op mijn FB-pagina (niet op mijn pers. profiel), ik gebruik de plug-in ‘Add link to Facebook’ en die gebruikt een samenvatting die je zelf invult. Ik vind dat het er prima uitziet, als ik het zelf handmatig zou posten zou het er niet béter uitzien vind ik. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd!

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:11
– Antwoord aan: DeHeldin

Hee, wat leuk. Dat ziet er wel veel beter uit. En je hoeft er dus niet voor in te loggen in Facebook??

DeHeldin
24 juni 2014 om 15:40
– Antwoord aan: Elja Daae

Je geeft authorisatie aan FB, stelt de plugin naar eigen wens (wel beetje suffe UI) en per blog schrijf je een eigen samenvatting, dus wat er hierboven boven mijn link staat. Je kan ook kiezen om de plugin zelf een samenvatting te laten genereren van de eerste zoveel woorden (meer wat er ín het blauw staat dus). Het geeft nog wat opties maar eens alles goed ingesteld hebt gaat het allemaal vanzelf zodra je op Publiceer klikt. Ik vind het een fijne plugin, het ziet er naar mijn idee persoonlijk maar toch netjes uit.

Frédérique van Egmondantwoord
22 juni 2014 om 19:30

Ik heb juist een pagina aangemaakt waar ik mijn blogs kan plaatsen, zodat men er specifiek voor kiest om dat te volgen en niet de hele tijd het voor zijn neus krijgt.

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:10
– Antwoord aan: Frédérique van Egmond

Ja dat is slim. Op zich heb ik dat ook een beetje. Maar toch voelt het niet zo goed. Die Facebookpagina van mij is vanaf het begin een beetje mwahhhh geweest….maar als mensen weten waarom ze je volgen, is het prima. Vooral als je daar handmatig plaatst!

Paulantwoord
22 juni 2014 om 19:03

Ik heb in mijn tijdlijn op facebook sommige medebloggers uitgezet. Zij gebruiken facebook als manier om hun blogstukjes te promoten, en doen verder niets op facebook. Misschien is het heel ouderwets, maar ik lees bepaalde blogs geregeld en lees dan rustig een paar dagen terug. Ik hoef niet iedere keer gewezen te worden op een nieuw stukje, want de fijne blogs bezoek ik uit mezelf.

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:09
– Antwoord aan: Paul

Ik vind het niet ouderwets, maar fijn. Maar als je als blogger verder wil, meer lezers, groter, dan heb je niet genoeg aan subcribers zoals jij en ik. Dan moet je echt via social media je content distribueren. Maar de essentie is precies zoals jij zegt, vind ik, als je er niet aanwezig bent is dat hele auto-distributie gewoon egocentrisch….!

Paul
24 juni 2014 om 08:59
– Antwoord aan: Elja Daae

Tja, ik denk dat je daar een goed punt hebt. Want ik zie mijn bezoekersaantallen stokken op een bepaald niveau. Vroeger, in 2002 – 2004, had ik met een dagelijkse blogpost al gauw veel bezoekers. Maar door de enorme hoeveelheid blogs tegenwoordig, en de goede kwaliteit van veel daarvan, is het lastiger om op te vallen. Ik worstel er nog mee, misschien is een apart facebook-, google+ en Twitteraccount voor je blog de middenweg. Dan hebben mensen echt de keuze om zich op die berichten te abonneren.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.