Hoe, vroeg ik me af, kun je nou groeien op Instagram. Organisch? Zonder enorme advertentiebudgetten? Ik zie accounts razendsnel groeien en andere accounts alsmaar achterblijven. Zelf ben ik in al die jaren eigenlijk maar heel langzaam gegroeid in aantal volgers en aantal likes per foto.
Ik ben al heel lang op Instagram aanwezig, maar zonder enige focus. Ik deel gewoon wat ik tegenkom of wat er in me opkomt. Dat betekent dat er foto’s op staan van mijn kinderen, van mijn eten maar ook van presentaties die ik geef. Die combinatie van zakelijk en privé, die op Snapchat bijvoorbeeld prima werkt, is toch niet zo geschikt voor Instagram. Want op Instagram moeten dingen vooral mooi en consistent zijn.
Omdat ik zo veel bezig ben met Instagram en met social media in het algemeen, wist ik eigenlijk precies wat ik moest doen. Ik had het alleen nog nooit toegepast.
Duidelijkere focus
Allereerst besloot ik wat nou het overkoepelende thema moest worden van mijn feed. Of eigenlijk, wat het overkoepelende thema al was. Dat bleek toch te zitten in de kleine dingen van het leven. Dus daar ga ik me op concentreren. Hoe afgezaagd het ook is, mooie plaatjes delen van dingen die mij en anderen plezier geven, dat blijf ik het leukst vinden. En als ik het leuk vind, is de kans groter dat ik consistent kan blijven posten.
Dus! De zakelijke foto’s gaan er uit. En de focus zit er vanaf nu in.
Duidelijker Instagramprofiel
Ik heb ook mijn profiel aangepast. Als experts het hebben over groeien op Instagram, komt dat profiel altijd terug.
Ik besloot alles over mijn werk er uit te halen, want volgens mij maakt het op Instagram echt helemaal niemand iets uit wat je officieel doet. Het enige dat telt, is wat je op Instagram doet. The proof of the pudding is in the eating, zeg maar. Dus paste ik mijn profiel aan zodat het reflecteert wat ik aan foto’s post:
Ik heb net ook nog mijn profielfoto aangepast, zodat die aansluit bij mijn andere social media kanalen en omdat die mijn gezicht echt laat zien.
Consistent onderwerp in je Insta-foto’s
Een consistent thema in je foto’s is belangrijk. Ik wist het wel, maar ik deed het niet.
Het is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Nou ja, misschien wel als je model bent. Of styliste. Maar als je werk vooral achter de computer plaats vindt en je woont niet op een boerderij op het mooie Italiaanse platteland (zoals mijn favoriete Instagrammer en IRL vriendin Anne), tsja. Wat fotografeer je dan consistent?
De kunst is het kader, ik heb het al eerder gezegd. Als je een kader vindt dat past bij wat jou interesseert en dat herkenbaar is voor anderen, kun je eigenlijk niet de mist ingaan.
Goede foto’s maken vraagt focus en tijd
Ik heb in het verleden wel eens de draak gestoken met de lifestyle Instagrammers die salade in weckpotten eten en foto’s maken van precair balancerende koffiekopjes. Maar al die lifestyle influencers begrijpen een ding heel goed: een goede foto maken kost tijd en focus. Om dat ene plaatje te maken, moet je niet 1 maar 10 of 50 foto’s maken.
Hoewel ik het aantal comments en likes zie opklimmen, zie ik ook dat daar de echte grote uitdaging ligt: mooie, consistente foto’s maken. Ik maak al mijn fotos’ gewoon met mijn iPhone overigens, maar je zou kunnen overwegen om je spiegelreflex te gebruiken.
Er zijn heel veel apps beschikbaar die je helpen om betere, leukere foto’s te maken met je smartphone, hier vind je een overzicht. Maar wat je ook gaat doen, het vraagt altijd tijd en energie. Het komt er dus op neer dat je het echt leuk moet vinden.
Meer over mijn ervaringen met fotografie en wat ik leerde naar aanleiding van de workshops die ik volgde, vind je hier. Nu nog zorgen dat ik wat ik leerde toepas op mijn Instagramfoto’s!
Hashtags gebruiken
Nog iets dat ik ben gaan toepassen: hashtags. Ik had er nooit zo’n zin in dus ik deed er niets mee. Maar ik ben begonnen om consequent hashtags te gebruiken. Ik heb er twee bedacht die ik bij iedere foto in een comment zet. En ik gebruik ook altijd een hashtag met een emoji, welke dan ook van toepassing is.
Geen idee in welke mate dit bijdraagt aan succes. Maar het totaal lijkt te werken.
Kiezen voor het juiste tijdstip
Wat ik nog niet heb gedaan, is kijken naar de tijdstippen dat mijn volgers het meeste online zijn om zo meer kans te maken dat mijn foto’s gezien worden.
(statistieken: die kun je inzien als je een facebookpagina gekoppeld hebt aan je Instagram-account, er zijn ook gratis en betaalde tools beschikbaar die je hier inzicht in geven, waaronder Iconosquare.)
Uit de gegevens blijkt dat mijn volgers vooral actief zijn rond 21:00 savonds. Dus het zou logisch zijn om rond dat tijdstip te posten. Er zijn tools waarmee je ook echt je foto’s kunt inplannen, maar tot nu toe probeer ik alles nog ‘live’ bij te houden.
Resultaten
Hoewel ik hier nog maar 1 week mee begonnen ben, zie ik al resultaten.
Gedeeltelijk heeft dat te maken met het feit dat ik zorg dat ik iedere dag minimaal 1 keer post (terwijl ik daarvoor soms een dag oversloeg). Bovendien is het bijna Halloween, waar mijn foto’s ook over gingen deze week. Maar ik denk dat alle stappen die ik hiervoor beschreef, er ook iets mee te maken hebben.
Het is in ieder geval veel bevredigender om gefocust bezig te zijn. Je weet wat je moet doen, waarom je het doet en je krijgt meer respons. En uiteindelijk gaat het daar om, ook op Instagram: de connectie.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Sjoukje - meergeldminderstress.nl zegt
Ik instagram al jaren. In het begin deed ik vaak met wedstrijden mee, en gebruikte ik populaire hashtags. Dat werkte enorm goed. Ook zette ik er meestal foto’s op die ik met mijn spiegelreflexcamera maakte. Echt goede foto’s krijgen altijd meer likes dan minder goede foto’s.
Inmiddels heb ik mijn account op privé gezet, omdat ik ook foto’s van mijn kinderen erop heb staan (en ik gebruik het niet om mijn blog te promoten). Nu let ik er niet meer op dus.