Formats

IMG_0428.JPG

Mijn Australische buurvrouw vertelde net over een hilarisch radioprogramma in Australië. Twee komieken geven live commentaar op sportwedstrijden, iedere keer een ander. Cricket, voetbal, rugby, wat dan ook.

Ze zitten niet in het stadion maar kijken mee met de wedstrijd op TV. Maar ze doen wel net alsof ze in het stadion zitten.

Bovendien doen ze ook nog eens alsof ze vroeger voor het nationale team hebben gespeeld van welke sport ze ook kijken. “Toen ik de eerste keer voor Australië speelde, …”.

Omdat ze niet daadwerkelijk in het stadion zitten, moeten ze iedere keer dat er een reclameblok op televisie is de tijd volpraten met onzin en doen alsof ze commentaar geven op de wedstrijd of wat er in het stadion gebeurt.

Ze verzinnen daarnaast anekdotes uit hun verzonnen leven als topsporter. Wie ze ooit spraken, wat ze meemaakten. Allemaal verzonnen.

Het klinkt hilarisch, toch? Vaak houden ze het niet en moeten ze zelf ook keihard lachen.

Ik zat te denken hoe grappig zo’n format klinkt. En hoe makkelijk je zoiets zou kunnen kopieren. Als je over de hele wereld ‘America’s Next Top Model’ en ‘Expeditie Robinson’ en ‘… Idol’ kunt nadoen, kan dat ook met andere dingen.

TV. Radio. En natuurlijk blogs. Snapchat-grappen. Instagram-trucs. Facebook posts (er zijn gratis tools die je helpen om de best scorende content te vinden zodat je die na kunt doen).

Ik had laatst een gesprek met iemand over marketing en business. Ik vertelde over GaryVee en hoe hij zijn ‘Vaynernation’, zijn fans, aanmoedigt om hun dromen net zo aan te pakken als hij doet.

Onmogelijk, zei mijn gesprekspartner. Want die ene uitzonderlijke persoon, die kan niet nagedaan worden. Iedereen gaat proberen iets te zijn dat lijkt op die ene, die eerste. Maar alles wordt een slap aftreksel en nooit zo succesvol als die eerste die iets op die manier doet.

Ik weet het niet. Je ziet altijd mensen dingen nadoen. Soms werkt het. Soms niet.

Het Australische radioprogramma klinkt mij geweldig in de oren. Maar of het ook zou werken met Nederlandse humor? Misschien niet. Je kunt niet ieder format zo maar met succes kopiëren.

Ik sta altijd vol ongeloof naar Amerikaanse tijdschriften te kijken, als ik daar ben. Maar voor de meeste is Nederland een veel te kleine markt.

Je kunt van succesvolle formats wel elementen nemen en er je eigen draai aan geven, misschien?

Interessante gedachte, als je bedenkt hoeveel interessante dingen er in andere landen, andere markten, andere industrieën, andere werelden gebeuren.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Heleen Schrijvershofantwoord
18 januari 2016 om 20:09

Je brengt me op een idee! Je zou natuurlijk een format gewoon kunnen uitproberen op je blog. Ikzelf ga vanaf februari inspirerende ondernemers interviewen en daar kun je natuurlijk heel simpel een soort ‘where women create’ stukje aan toevoegen.
Of jij: bloggen voor senioren. Wie weet 🙂

Elja Daaeantwoord
18 januari 2016 om 20:48
– Antwoord aan: Heleen Schrijvershof

Haha. Precies! Format is natuurlijk interessant…! Helemaal als je 1 ding (interview) kunt gebruiken voor andere dingen (‘de beste tips van ondernemers’, de mooiste quotes van ondernemers, de favoriete tools van ondernemers….).

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.