Facebook fanpagina: een welkomstpagina op maat maken

Facebook heeft hele strakke regels wat betreft de weergave en de ‘look & feel’. Toch wil je je als bedrijf binnen die regels en het Facebookdesign onderscheiden. Best lastig! Gelukkig is er de FBML-applicatie (te vinden door, als je ingelogd bent op Facebook, in het zoekscherm linksboven te zoeken op ‘static fbml’).

Met behulp van FBML, een soort HTML, kun je een ‘tab’ aanmaken en die zelf vormgeven. Daarnaast kun je deze tab instellen als de plek waar nieuwe bezoekers terechtkomen.

NB: Per 10 maart 2011 verandert Facebook allerlei zaken aan de fanpagina’s. Je kunt dan niet meer de FBML applicatie, hieronder genoemd, installeren. Als je dit leest voor 10 maart dus nog snel even installeren! Zie uitleg in dit artikel over de wijzigingen in mogelijkheden voor welkomstpagina’s.

Maak een welkomsttab op maat

Om je pagina een eigen gezicht te geven, kun je met op deze manier een tab op maat maken, en die eventueel dus als landingspagina instellen voor bezoekers die geen fan zijn van je pagina. Dit doen veel bedrijven dan ook, juist om die nieuwe bezoekers ervan te overtuigen dat ze op de ‘vind ik leuk’-knop klikken. Iedere nieuwe bezoeker is tenslotte een potentiële fan…

FBML is gewoon een variant van HTML, de code waarmee websites worden gemaakt. Je voegt deze codes in op plekken in de tekst om te zorgen dat die op een bepaalde manier wordt weergegeven. Vet, bijvoorbeeld, of als link naar een webpagina.

facebook.com/marketingadvies

Wat zet je op je welkomstpagina?

Welkomstpagina’s zijn voor bij ieder bedrijf anders. Bij de boodschap op je welkomstpagina kun je denken aan:

  • Een korte introductie van je bedrijf;
  • een omschrijving van wat bezoekers kunnen verwachten op je facebookpagina;
  • Redenen om vooral fan te worden van je pagina;
  • Aandacht voor nieuwe producten of diensten of speciale acties;
  • Direct links naar je website, blog of specifieke landingspagina’s.

Je boodschap hangt, kortom, helemaal af van je doelstellingen en je doelgroep. Een flinke commerciële boodschap? Een persoonlijk verhaal? Een grappige welkomstboodschap? Ik vind dit zelf een leuke. Geen welkomstpagina, maar wel een sympathiek idee, vind je op deze pagina.

Nuttige links

Dit artikel (Engels) geeft je de basis codes van HTML om te gebruiken: basic html code for your statis fbml pages on facebook

Behalve tekst kun je ook youtube videos in je FMBL-tab verwerken, plaatjes, etc. – alles is mogelijk eigenlijk. Veel bedrijven gebruiken in plaats van tekst een afbeelding waarin al tekst is verwerkt. Dat scheelt in ieder geval weer wat gedoe met HTML.

Let op

Nog wat zaken om aan te denken als je een FBML-pagina maakt:

  • Door een welkomstpagina in te stellen, wordt dit de pagina die mensen zien als ze zonder in te loggen op facebook op jouw pagina komen via de link facebook.com/jouwpagina. Als je denkt dat er onder jouw doelgroep veel mensen zitten zonder Facebookaccount, kun je overwegen om je boodschap op hen af te stemmen.
  • Als je HTML-code of tekst in de FBML-module plakt, zorg dan dat daar geen opmaak meer in zit. Dit doe je door de tekst eerst in NotePad (Windows) of TextEditor (Mac) te plakken.
  • Een welkomstpagina hoeft natuurlijk niet! Misschien is je doelgroep vooral geïnteresseerd in het prikbord. Daaraan kunnen ze tenslotte direct zien wat voor content jij plaatst en hoeveel interactie er op je fanpagina is.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Mogelijkheden voor Facebook welkomstpagina’s gaan veranderen! | Elja Daae Marketingadviesreply
maart 08, 2011 at 03:03 AM

[…] kunt nu de applicatie bewerken door er HTML in te zetten. Je vindt tips en links in dit artikel elders op dit […]

Sjoerd Gerritsenreply
oktober 17, 2010 at 03:10 PM

Dit heb ik laatst zelf ook gedaan. Ik gebruik die pagina inderdaad om mensen die er als eerst komen te ontvangen. Maar tegelijker tijd hoop ik ze te motiveren Fan te worden. Binnenkort ga ik maar een video welkom boodschap erin stoppen. Maakt het nog persoonlijker!

Riet de Witreply
oktober 07, 2010 at 09:10 AM

Hallo Elja, wat leuk dat je verwijst naar mijn artikel voor de WordPress-bloggers, hoe je zonder kennis van HTML toch een Facebook bedrijfspagina maakt.
Ik kreeg ook al een positieve reactie van Erno Hannink (http://www.ernohannink.nl/facebook-klante-krijgen-zelfstandige-professionals/) over mijn aanvulling.
Ik ben nog niet zo lang aan het bloggen maar ik vind het erg leuk om mijn kennis te delen.

Elja Daaereply
oktober 07, 2010 at 06:10 PM
– In reply to: Riet de Wit

Nou, ik ben blij dat jij je kennis deelt! 🙂 Ik weet even niet meer hoe ik je artikel nou op het spoor kwam. Volgens mij (even gechecked) door te zoeken op FBML tips Facebook. Zo zie je maar…bloggen werkt!

Irene den Oudenreply
oktober 06, 2010 at 06:10 PM

Ha Elja,
Dank voor je artikel! Ik ben bezig met een nieuw bedrijf, dat ik via Facebook wil opstarten. Zo'n welkom-pagina voor niet Facebookers, dat lijkt me wel wat. Hoewel, hoe zit dan dan eigenlijk: als de mensen geïnteresseerd zijn en verder willen lezen, moeten ze neem ik aan wel een Facebook account nemen? Enne, ik heb nooit met HTML gewerkt. Is FBML makkelijker?

Elja Daaereply
oktober 07, 2010 at 05:10 AM
– In reply to: Irene den Ouden

Irene, volgens mij niet – het voordeel van fanpagina’s boven bijvoorbeeld persoonlijke profielen is dat ze ook toegankelijk zijn voor mensen zonder Facebookaccount.

FBML is net als HTML – een woord tussen wordt vetgedrukt, etc. Is even wat puzzelwerk voor beginners. Je schijnt dit ook via WordPress te kunnen doen, stukje schrijven en vormgeven en dan de HTML-code kopiëren via de HTML-tab. Zie de link in het artikel.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.