E-mailmarketing 5.0

postJaren geleden volgde ik ene Chris op de voet. Ik was geabonneerd op zijn e-mailnieuwsbrief, ik las zijn blog. Ik was echt een fan.

Maar momenteel heb ik geen idee wat hij aan het doen is. Zo vergankelijk is de aandacht he.

*even gaat zoeken*

Oh kijk! Je gelooft het niet! Zijn nieuwe product gaat helemaal over het bouwen aan je nieuwsbrieflijst!

Da’s ook toevallig.

Ik wilde het gaan hebben over Chris’ vorm van e-mailmarketing, namelijk.

Het was revolutionair, wat hij deed. En hoewel het al jaren geleden is, is het me altijd bijgebleven.

Wat er anders was aan zijn nieuwsbrief was:

  • Hij praatte echt tegen je. Het leek een conversatie.
  • Hij had geen opmaak en geen plaatjes. Gewoon. Platte tekst.
  • De emails zelf hadden waarde. Er stonden dingen in die je aan het denken zetten.

(Terwijl ik dit zo schrijf realiseer ik me dat dit min of meer is wat ik nu doe in mijn eigen nieuwsbrief. Na al die jaren, nu ik eindelijk een nieuwsbrief heb, doe ik alsnog precies hetzelfde als Chris. Zoveel impact had hij. Ik had het eigenlijk niet echt door.)

Zijn emails stonden na een tijdje wel helemaal vol met links naar zijn diensten en producten. Daar werd ik gek van. En hij ging een beetje infantiel doen over al die calls to action. Hij zei dan dingen in de trant van: oeoeoe hier komt een commerciële link! Ik ga even commercieel doen! oeoeoe! Dat vond ik, toen het in iedere mail stond, niet meer zo leuk.

Daarom heb ik mijn abonnement opgezegd.

Maar wat hij deed sprak me wel enorm aan. Het was (en IS) zo anders dan wat ieder ander bedrijf, iedere andere goeroe, iedere marketeer ter wereld deed.

Sterker nog, ik heb jaren lang geworsteld met e-mailmarketing, sinds Chris. Zelfs toen het al lang bewezen was dat het me geld opleverde, iedere maand. Zelfs al is het super, superdom om niets aan e-mailmarketing te doen. En zelfs als raad ik dat wachten iedereen af.

Ik kon er maar niet mee in het reine komen: hoe bedrijven en ZZP-ers nieuwsbrieven versturen, hoe ze er uit zien, wat er in staat, en wat IK in een nieuwsbrief wilde zetten. Hoe IK wilde dat hij er uit ziet.

Een beetje kinderachtig anti-establishment, voelde ik me soms, als ik de irritatie van collega’s bemerkte bij mijn dwarse gedoe. En mijn eigen frustratie over de nieuwsbrieven die we dan toch verstuurden.

Maar sinds een paar maanden doe ik het gewoon.

Mijn hele eigen e-mailnieuwsbrief.

En ik krijg de hele tijd te horen hoe leuk mensen het vinden, mijn e-mailnieuwsbrief.

Ik ben er eigenlijk best wel trots op. Ha. De nieuwsbrief is veel directer dan dit blog. De inhoud is ongeveer hetzelfde, qua schrijven en waar ik over schrijf. Maar het voelt heel anders. Het voelt directer en persoonlijker.

Na al die jaren ben ik om.

Dankjewel, Chris!

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Ximaarantwoord
18 juni 2016 om 11:17

Toevallig hield ik me hier een week terug mee bezig. Zelf heb ik niets met nieuwsbrieven, ik bezoek liever regelmatig een blog om dan ook de interactie er onder te lezen. Een nieuwsbrief is toch meer 1-richtingverkeer. Bij commerciele bedrijven of goede doelen staan ze me nog het meeste tegen, omdat het een berg verkapte reclame is waar ik de Nee-Nee-sticker voor op mijn brievenbus heb.

Maar binnen onze vrijwilligersvereniging is er een nieuw groepje die weer iets ziet in een nieuwsbrief. Zelf was ik daar 2 jaar terug mee gestopt, omdat er veel bounce op kwam. Mensen geven niet hun nieuwe mailadres op als ze van provider wisselen, Uiteindelijk verstuurden we de nieuwsbrief via de regionale post en naar de mailadressen die het nog deden (minder dan een kwart). Maar het effect daarvan was ook minimaal.

Via wat speurwerk kwam ik er achter dat Mailchimp aan- en afmeldwerk uit handen kan nemen. Voor mogelijk 600 leden is dat mooi meegenomen. Toch vond die nieuwe groep dat ‘te lastig’ (in het Engels) en doen het nu op de meest basale manier, die ze later erg veel werk gaat opleveren als het tenminste een succes wordt.

Elja Daaeantwoord
19 juni 2016 om 15:45
– Antwoord aan: Ximaar

Oh my, dat moet je niet handmatig doen! Er zijn ook providers die het wel in het Nederlands aanbieden lijkt me?! Ik moet er niet aan denken, handmatig!! Plus, het is niet zo gebruikersvriendelijk he. Zo kunnen mensen het allemaal zelf beheren en aangeven. Nou ja. Ze zullen er wel achterkomen, denk ik …

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.