Een definitie van slow marketing

Jacob Jan wees me op een prachtig filmpje n.a.v. mijn eerdere blog post over ‘slow marketing’ of ethische marketing of hoe je het dan ook wilt noemen.

Onbaatzuchtige campagne

De bijbehorende website gaat haarfijn en met gepaste toonzetting (gericht op jongeren?) in op de gevaren van niet luisteren/domme dingen doen rondom treinen en rails.

Het zit allemaal heel slim in elkaar – zoals de manier waarop het liedje en de boodschap en de inhoud van de site worden verbonden, bijvoorbeeld door de rode knop. Ik heb het filmpje inmiddels 5 keer gezien denk ik, en ik zie iedere keer nog nieuwe dingen.

Opvallend is dat het grootste gedeelte van het liedje geen betrekking heeft op de producten/diensten van het bedrijf dat opdracht gaf tot de campagne. En dat ze zelf nauwelijks aan bod komen. Geen links naar hun website, diensten worden niet benoemd, je weet eigenlijk niet eens om welk land en welke stad het gaat. Dat geldt ook voor de bijbehorende campagnewebsite.

Slow marketing is…

Waarom zou je zoiets ondernemen? Wat levert het je nou op  als bedrijf? “De veiligheid van onze passagiers is ons belangrijkste uitgangspunt”zeggen ze er zelf over.

‘Slow marketing’: misschien is het zoiets als marketing met aandacht en zorgvuldigheid, met inachtneming van je doelgroep en de wereld in het algemeen, met lange termijn doelen naast korte termijn doelen? Dat je bij het gebruiken van je reach en budget verder kijkt dan een promotionele boodschap en afweegt wat je voor je doelgroep of een ander kunt betekenen? Het is ook de aanpak van je marketing die wél direct gericht is op het onder de aandacht brengen van je producten en diensten, de integriteit waarmee je handelt, de zorg voor de kwaliteit van wat je biedt, de leveranciers die je kiest, het inzicht dat je je klanten geeft in je processen en waarden.

Niet dat het niet al moeilijk genoeg is om te concurreren, om je geld te verdienen als ondernemer en ZZP-er of eigenlijk als welk bedrijf dan ook… want dat is het wel. Maar toch. Zou het niet ook een voordeel kunnen zijn, anders te handelen dan anderen? Of kun je sommige ideeën misschien uitvoeren met hulp van anderen?

Wat doe ik zelf eigenlijk op dat gebied?? Food for thought.

Blijf erbij dat ‘slow’ geen goed woord is…maar weet ook geen beter woord.

Met dank aan Agnes en Kitty voor de doorlopende gedachtenwisseling!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Agnes Swartreply
november 19, 2012 at 05:11 PM

Prachtig filmpje, heel verfijnd raak!

Elja Daaereply
november 20, 2012 at 08:11 AM
– In reply to: Agnes Swart

En toch gewaagd, op een bepaalde manier he?

Kitty Kilianreply
november 19, 2012 at 01:11 PM

Ja. Mooi. Klinkt als Roos Beef trouwens. Nou is dit ook een onderwerp zonder exacte zakelijke belangen… Ik vind die summiere aftiteling bescheiden maar ook helder. En aan het EIND van het filmpje twee trein-voorbeelden. Slim.

Elja Daaereply
november 20, 2012 at 08:11 AM
– In reply to: Kitty Kilian

Ja vond ik ook, slim die treinvoorbeelden zo op het laatst!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.