Dikke vette onzin

Ik luister altijd naar Amerikaanse podcasts. Dat is niet alleen fascinerend vanwege de inhoud. Ook vanwege het business model. Want zo lang de podcast bestaat, bestaat al de zoektocht naar een bijbehorend business model.

Het zou toch leuk zijn als je kunt bloggen, eh sorry, podcasts kunt maken, en er voor betaald kunt krijgen!

De oplossing voor veel organisaties is sponsoring. Gewoon. Ouderwets. Saai. Plastisch. En effectief.

Of het ook effectief is voor de adverteerders, weet ik niet. Er zijn vaak pogingen om mensen een aanbieding te doen door een speciale url te noemen (eljadaae.nl/aanbieding) waar mensen zich dan kunnen registreren om gebruik te maken van de aanbieding. In de hoop natuurlijk dat het effect van de advertentie te meten valt.

Toch gebeuren er wel slimme dingen. Zoals dat de adverteerder of sponsor zijn of haar reclameboodschap laat voorlezen door de presentator van de podcast. Want aan die stem, daar zijn we aan gewend. Die zit iedere week in je oor (letterlijk). Die vertrouwen we. Slim.

Die podcastsponsoring komt goed uit, want heel veel grote Amerikaanse bedrijven proberen zich meer als vriend of adviseur te profileren. Contentmarketing, maar dan next level. Zo word ik op Twitter doodgegooid door belachelijke reclames van Coca Cola.

Ik kan de tweets uiteraard niet meer terugvinden (het waren allemaal gesponsorde tweets en die verdwijnen kennelijk weer). Maar het idee is dat CocaCola mij probeert te vertellen hoe ongelofelijk innovatief en maatschappelijk betrokken het bedrijf is.

Een beetje onzin, natuurlijk. CocaCola brengt de wereld meer kwaads, dan goeds, en dat voor het grote geld. Maar whatever.

Ik moest er aan denken toen de podcast die ik vandaag een reclame bevatte met een gesponsord zinnetje over ExxonMobil.

Oh Elja, bedoel je dat bedrijf dat verantwoordelijk is voor milieurampen en het opgebruiken van fossiele brandstof?

Ja precies. Dat bedrijf.

Helaas kan ik de reclame nergens meer terugvinden in de 3 podcasts die ik vandaag in de auto luisterde. En ben ik nu te moe om ze allemaal voor de derde keer door te nemen (ik heb er net opnieuw een half uur aan besteed). Maar het kwam er op neer dat de podcast gesponsord werd door Exxon Mobil. Omdat de mensen die daar werkten net als de luisteraar zo begaan waren met innovatie.

Het was zo stom, zo suf, zo belachelijk dat ik WILDE dat ik het terug kon vinden. Want ik kon mijn oren niet geloven.

Dikke vette onzin.

Maar ja.

Wie betaalt, bepaalt (wat er tussen onze oren komt)!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Mervinreply
november 10, 2017 at 12:11 PM

Amerika is inderdaad een heel stuk verder met podcasting dan hier in Nederland. Ik luister zelf ook meer naar podcasts van Amerikanen. Misschien een ‘gat’ om zelf in te springen? 🙂

Elja Daaereply
november 10, 2017 at 03:11 PM
– In reply to: Mervin

Het lijkt me zoveel werk Mervin! Ik vind dat vloggen al zo’n aanslag op mijn tijd. Het zou me wel heel gaaf lijken, zo’n podcast. Echt een goede marketingpodcast waar je echt iets van leert, dat zou geweldig zijn. En dan wel echt van een beetje niveau … dat zou te gek zijn. Ik luister ook bijna alleen maar Amerikaanse podcasts …

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.