De emailnieuwsbriefuitschrijving

slimme emailIk heb me deze week uitgeschreven voor de vele nieuwsbrieven die ik ontvang.

Tot nu toe gebruikte ik een programma, Sanebox. Sanebox filtert alle nieuwsbrieven en dingen waarvan Sanebox denkt dat je ze niet belangrijk vindt uit je mailbox en stopt ze in een speciale folder. Heel handig.

Maar na een jaar ontdek je dat je eigenlijk alles opgeopend weg gooit. Want de meeste nieuwsbrieven bevatten alleen maar promoties. Bleh. Niets aan.

Raad eens voor hoeveel nieuwsbrieven ik me heb uitgeschreven?

(ik geef je even de tijd om een antwoord te formuleren)

Juist.

66. And counting.

(update: sinds ik dit schreef, zit ik ver over de 70, want ze blijven maar komen!)

Unsubscribe.

Het is echt verbazend hoe veel nieuwsbrieven een mens kan ontvangen. En zelfs vandaag gaat het maar door. Notificatie na nieuwsbrief na notificatie na nieuwsbrief.

Nog opvallende dingen, vraag je?

Nou, de meeste bedrijven maken het je heel makkelijk. Zoals het hoort. Behalve 1. Daarvoor moet je eerst ergens op een obscure site een account aanmaken. Dat doen we niet, he. Is ook van een heel agressieve softwarepartij. Dus op zich niet verbazend.

Eentje (eentje maar) vroeg: weet je het zeker? (“antwoord: ja”). Dat is een bedrijf wiens business bestaat uit emailnieuwsbrieven. Dus op zich begrijp ik wel dat zij dat doen. Hun waarde wordt letterlijk bepaald door het aantal ingeschreven abonnees.

En verder is het grappig dat van die 66 er maar een paar zijn die op de bevestigingspagina vragen of het misschien een vergissing was, met een link om je snel weer in te schrijven (1 keer gebruik van gemaakt).

En dat er een stuk of 8 zijn die je een email sturen waarin ze je uitschrijving nogmaals bevestigen (ik ben er nog niet uit of dat nou goed of slecht is?). Schijnbaar gebeurt het regelmatig dat mensen een emailnieuwsbrief forwarden naar vrienden, die zich vervolgens uitschrijven met de link onderin en dan per ongeluk de oorspronkelijk geadresseerde uitschrijven.

Of misschien hopen ze dat alleen maar 😉

En dat er maar 2 zijn die iets leuks doen met die uitschrijfpagina.

En dat er maar 1 was (maar 1!) die je na uitschrijving en bevestiging daarvan automatisch doorsluist naar haar website. Maar 1! Is zij (het was een vrouwelijke ondernemer) nou gek? Of die 65 anderen?

emailmarketing mailchimp uitschrijvenOpvallend: mailchimp is verreweg de grootste provider. Ik schat dat wel 60% van de emailnieuwsbrieven waar ik me voor uit heb geschreven via MailChimp loopt. Misschien meer.

Who knew?

Tip voor mailchimpgebruikers:

De titel van de uitschrijfpagina en de bevestiging van de uitschrijving bevatten de naam van je mailinglist. Het staat best vreemd, vind ik, als je ‘bent uitgeschreven voor LinkedIn2’ of  – zoals ik net had – ‘Andy’ (?). Geef je mailing list vanaf de start een naam die niet alleen voor jou te herkennen is, maar ook een beetje professioneel en duidelijk overkomt naar je klanten.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

10 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Michel ten Hooveantwoord
23 juni 2014 om 20:23

Heel herkenbaar, dat je eens in de zoveel tijd je van véél nieuwsbrieven wil uitschrijven. Waar ik wel benieuwd naar ben is waar volgens jou/jullie een nieuwsbrief aan moet voldoen om op geabonneerd te willen blijven?

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:22
– Antwoord aan: Michel ten Hoove

Pffff. Wel een beetje een trick question aangezien iker zelf ook een gebruik voor mijn eigen ondernemersdoeleinden. 😉

Het gevaar is dat je al snel vanuit jezelf zit te zenden in plaats van dat je vanuit je klant denkt, he. Ik vind de nieuwsbrief van Frankwatching goed (maar daar werk ik dus niet objectief) omdat hij allereerst om content draait en een service is, iedere dag de nieuwste artikelen op een rijtje. Met relevante andere dingen er tussendoor.

Ik vond lang die van Brogan vernieuwend en waardevol, vol gedachten en tips. Alsof hij tegen jou aanpraat. Maar het was toch wel supercommercieel en het herhaalde zichzelf. En iedereen ging het proberen na te doen.

Ik volg een paar nieuwsbrieven die nieuws per vakgebied verzamelen van overal en nergens, die vind ik geweldig. Maar die verkopen niets, eigenlijk.

Jij??? Wat vind jij een goede nieuwsbrief?

Paulantwoord
22 juni 2014 om 18:58

Ik heb me een half jaar terug dus uitgeschreven voor al die nieuwsbrieven. Ik had geen handige tool om het uit mijn inbox te filteren, maar merkte dat ik steeds minder mijn mail las omdat al die oninteressante nieuwsbrieven ook doorgeworsteld moesten worden. Ik ben heel benieuwd naar hoe goed nieuwsbrieven van bedrijven nu eigenlijk gelezen worden, ik vermoed dat bij veel bedrijven de tijdsinvestering niet opweegt tegen de opbrengsten.

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:07
– Antwoord aan: Paul

Als het volume maar groot genoeg is misschien wel? En nieuwsbrieven die echt iets toevoegen en op een specifieke doelgroep afgestemd zijn, misschien. Daar kun je natuurlijk wel steeds verder in gaan, met al die ‘big data’….!

robertantwoord
22 juni 2014 om 13:37

ben ik ook al een tijdje druk mee, dat unsubscriben. outlook heeft gelukkig de optie dat alleen de laatst ontvangen nieuwsbrief in je inbox blijft staan, maar toch: het blijft te veel en overbodig. ik merk dat sommige zenders het te ingewikkeld maken; je moet bijvoorbeeld eerst inloggen bij een account dat je blijkbaar ooit hebt aangemaakt om de email-instellingen aan te passen. wachtwoord natuurlijk vergeten, dus eerst weer resetten enzovoort. dat moet echt makkelijker.

in het kader van dit soort first world problems ook heel irritant: hoe lastig het is om accounts van bepaalde services te verwijderen. optie ontbreekt helemaal, zit goed verstopt of werkt gewoon niet (ben al weken bezig van evernote af te komen – lukt gewoon niet, en “support” reageert nergens op).

Michel ten Hooveantwoord
23 juni 2014 om 20:19
– Antwoord aan: robert

Goh, heeft Outlook de optie alleen je laatst ontvangen nieuwsbrief te bewaren? Handig. Hoe stel ik dat in?

Elja Daae
23 juni 2014 om 22:18
– Antwoord aan: Michel ten Hoove

Ja, daar triggerde ik ook op. Robert???

robert
24 juni 2014 om 16:56
– Antwoord aan: Michel ten Hoove

michel (en elja): wanneer je een nieuwsbrief (of andere mail waar je niet echt op zit te wachten) ontvangt, kan je in het menu bovenin de optie “opruimen” kiezen. voor de betreffende afzender kan je dan aangeven of je helemaal geen email meer wilt van dat adres en de boel wilt blokkeren (wanneer je geen zin hebt in afmelden, of dat niet lukt), alleen de laatste nieuwsbrief wilt zien (oudere gaan automatisch naar map verwijderd), of alleen ontvangen mails/nieuwsbrieven van de laatste 10 dagen wilt zien (oudere gaan automatisch naar map verwijderd).

Elja Daae
27 juni 2014 om 08:50
– Antwoord aan: robert

Ik heb al heel lang geen Windows meer maar het klinkt als een hele fijne optie!

Elja Daaeantwoord
23 juni 2014 om 22:06
– Antwoord aan: robert

Ja! Zullen we een wedstrijdje doen Robert? Ik zit al ver over de 70. Ik had er maar een paar die een wachtwoord vroegen, oa GoodReads. Pfff. En ik heb er ook al een paar toch opnieuw ontvangen. Grrr.
Tsja, die accounts opzeggen idd, dat is ook geen peuleschil vaak. Jammer wel, want wat heb je aan klanten die niet willen blijven?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.