De weg naar succes

bootsIk ben bezig met een nieuw bedrijf. Een start-up. Nou ja. Niet heel technisch. Een beetje technisch. Een beetje technisch en heel erg leuk. Heb er zin in.

Ik zat me af te vragen of ik er niet gewoon over moest bloggen. Over wat ik meemaak, wat ik tegenkom en wat ik voel. En wat ik ontdek aan handige info.

Maar ja. Ik weet niet of het wel zo slim is.

Succesvolle ondernemers bloggen niet, toch? Ze gaan niet aan de grote klok hangen wat ze mee maken. En al helemaal niet vanaf de start natuurlijk. Als ze nog vol onzekerheden zitten en zich afvragen hoe ze het moeten doen.

Da’s geen succesverhaal. En je moet een succesverhaal hebben. Je moet roepen hoeveel ton je al omzet en hoeveel je verkocht hebt.

Van de week nog zei iemand tegen me: “die-en-die heeft zo’n cursus he? Heeft al 30.000 euro omgezet!”.

Ik maak dan altijd even een rekensommetje. Hoeveel producten is dat? En hoe groot is de markt? Hoe realistisch denk ik dat het is? En dan bedenk ik of ik denk dat het klopt.

Want ik weet dat het hoort bij het succesverhaal: roepen dat je succes hebt leidt weer tot succes. Of, zo geloven we.

Ik ben succesvol van start maar wie zal zeggen hoe het gaat lopen? En is het slim om emoties te delen? Ik zie het al die ondernemers niet doen, jullie? We zien ze pas in de media verschijnen als ze het gehaald hebben.

Aan de andere kant, zou het niet inspirerend zijn voor anderen? Om die reis te volgen?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

9 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Debbie Peteriantwoord
7 oktober 2015 om 16:46

Ik zou het in ieder geval wel bijster interessant vinden als je ons mee wilt/durft/kunt nemen in de volledige start-up van je nieuwe bedrijf, Elja!! 😀

Elja Daaeantwoord
8 oktober 2015 om 20:25
– Antwoord aan: Debbie Peteri

Dankjewel Debbie! Toevallig twijfelde ik daar vandaag weer over, in hoeverre zoiets nou verstandig is om te doen. Food for thought…

Hendrieantwoord
28 september 2015 om 19:30

Ben er in elk geval benieuwd na (-:

En volgens mij zijn er heel veel mensen die roepen dat ze succes hebben (of dat dan wel of niet zo is) om inderdaad meer succes te genereren.

Liesbethantwoord
28 september 2015 om 17:44

Doen! Vooral jezelf blijven want dat maakt jouw onderneming tot een succes. Voor wie zou je de schijn ophouden? Heb jij helemaal niet nodig.

Net zoiets als moeders die zeggen dat je die bevalling wel vergeet of dat kinderen alleen maar leuk zijn. Weet ook iedereen dat er niks van waar is.

En hoe fijn is het om te lezen dat iemand voelt wat jij meemaakt? Dat geeft vast veel starters moed om door te gaan. Of om te beginnen. Hoe dan ook, emotie voegt iets toe en belangrijker, het past bij jou.

Succes met je nieuwe bedrijf! Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen.

Elja Daaeantwoord
28 september 2015 om 21:21
– Antwoord aan: Liesbeth

Oh ja don’t get me started over ‘prachtige bevallingen’ en kinderen die zo perfect zijn net als het leven. Pfff. Wat een onzin.

Ik heb vandaag precies gedaan wat jij hier zegt! Ha!

Petraantwoord
28 september 2015 om 12:52

Hi Elja, je hebt hier echt een punt. Al die “grote”, succesvolle ondernemers bloggen niet. Ze hebben een succesverhaal. Ze lanceren, ze draaien tónnen omzet. En bij sommigen volg je dan een programma en dan denk je: hè? Ik had de prijs-kwaliteit verhouding echt anders ingeschat. En inderdaad: nooit lees je op een blog hóe ze de weg er naartoe zelf hebben ervaren. Dus ik zou het superinteressant vinden om jouw weg wél te volgen! Wel of niet erover bloggen zou toch geen effect moeten hebben op het (eind)resultaat als de inhoud en het concept gewoon goed zijn?

Elja Daaeantwoord
28 september 2015 om 21:25
– Antwoord aan: Petra

Ik ben natuurlijk supernieuwsgierig want ik wil al jaren een ‘fly on the wall’ zijn van al die programma’s die met veel bombarie worden gelanceerd. Ik vrees dat het vaak verkoopt op het ‘succesverhaal’ en dan al helemaal het verhaal ‘ik leer jou net zo succesvol te zijn als ik ben’. Heb ik principiele bezwaren tegen. Want je kunt niet garanderen dat je iemand leert ‘succesvol’ te zijn. Als je het zelf al bent. wat ‘succes’ dan ook moge betekenen.

Ik ga het doen ook Petra! Hop! Op mijn manier. En sommige dingen vertel ik denk ik achteraf, als de fouten niet zo’n pijn meer doen. Want die gaan er natuurlijk weer massaal komen en die zijn er ook al genoeg geweest! Dankjewel voor het zetje!

Charlotteantwoord
28 september 2015 om 11:02

Juist omdat niemand er over blogt, zou je er wel over moeten bloggen. Trek je, denk ik, ook juist weer wat aandacht mee, wat dan weer kan zorgen voor een extra goede start van de nieuwe onderneming.

Misschien alleen uitkijken met het delen van te veel inhoudelijke zaken, voor je echt van start bent? Dus nu vooral de emoties en wat je meemaakt? Nou ja, zoiets.

Elja Daaeantwoord
28 september 2015 om 21:25
– Antwoord aan: Charlotte

Ja, zoiets, denk het ook. En sommige dingen gewoon achteraf. Als je het aandurft. 🙂

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.