De waarheid achterhaalt je digitaal

Ik had een mooie B&B geboekt via airbnb. Voor gisteren. Maar ik zit in een hotelletje op onze kamer te typen. Dus je begrijpt dat het niet helemaal goed is gegaan.

Ik houd van mijn privacy, dus ik zoek altijd op ‘whole home/appartment’. Ik had iets gevonden dat er simpel maar groot uitzag en dat in de middle of nowhere scheen te liggen. Dat is altijd handig als je drie aapjes bij je hebt die graag gillend door de tuin rennen.

We werden al een beetje zenuwachtig toen we door een industriële zone reden en Google Maps zei dat het nog maar 1 minuut rijden was. En mijn buikgevoel werd niet minder negatief toen we vervolgens over een vaag pad reden, langs een bouwpad, langs een raar soort kamp met tenten van spaanplaat en oude troep, richting het gebouw van het plaatje.

Er stonden 3 auto’s en het zag er nogal bewoond uit.

De mevrouw sprak geen Engels. Haar koffer stond beneden in de keuken maar hij zag er niet uit alsof ze ergens heen ging.

Het bleek dat ze kamers verhuurde, geen appartementen. “Dit is de kamer van mijn zoon”, zei ze, “maar jullie hebben je eigen badkamer.”

Brrr. Ik wil de woonkamer, de keuken en de gang niet delen met een vreemde man (hij kwam even binnen) en zijn vrienden (kwamen ook binnen). Ik wil niet dat mijn kinderen in een kamer liggen waar anderen bij kunnen. Noem me hysterisch. Ik houd van onze privacy.

Gek is dat, hoe je soms al een buikgevoel hebt. Je onderbewuste (of je onbewuste) heeft 1 en 1 al opgeteld en geconcludeerd dat de uitkomst minder is dan 2.

Het bleek dat de gastvrouw zelf de kamer beneden nam, die naast de keuken.

Dat konden we toch niet anders verwachten, dat we zouden delen, het heette toch niet voor niets airBnB??

Maar, zei ze, in het Italiaans met drie woorden Engels, andere gasten hadden ook al zo gereageerd.

Ik heb het niet nagekeken, maar ik weet zeker dat ik goede recensies had gezien. Misschien heeft ze het sindsdien veranderd. En hebben de boze mensen geen recensie achtergelaten.

Ik heb vriendelijk bedankt en we zijn weggegaan. Drie kleine jongetjes, 19:00 ‘savonds (inchecken mocht pas om 18:00, dat vond ik ook al zo raar), geen slaapplaats. De jongens waren in de stress.

We waren zelf ook een beetje in de stress. Ik baalde nog het meeste van het geld (ik kon volgens de app van airbnb maar de helft terugkrijgen) en van de boodschappen die we net gedaan hadden en die ik al zag wegrotten in de warme auto.

Gelukkig vonden we een grappig, niet al te duur, hotelletje dicht bij het centrum van een oud stadje. En kreeg ik een telefoontje van een aardige mevrouw uit San Francisco nadat ik airbnb een DM had gestuurd op Twitter. Ze zei dat ze had gezien dat de gastvrouw sinds onze boeking de vermelding had veranderd van ‘heel huis/appartement’ in ‘privékamers’. En dat, zei ze, is tegen de regels.

Ik denk niet dat die mevrouw haar huis op airbnb mag blijven verhuren, eerlijk gezegd. Er is airbnb veel gelegen aan betrouwbaarheid en veiligheid. Logischerwijs.

Ik zat te denken over die data. Interessant toch, dat airbnb dat soort data heeft en op die manier gebruikt om vanuit de VS te beoordelen of een klant in Italië in haar recht staat.

Ik denk dat het ook helpt dat ik sinds 2012 klant ben. En altijd positieve referenties achterlaat (ik zag dat het feit dát mensen een review achterlaten, voor airbnb al een indicatie is dat een vermelding inderdaad goed is. Gastheren/-vrouwen waarbij meer dan 50% van de gasten een referentie achterlaten, kunnen een speciale vermelding als superhost krijgen). Bovendien word je als gast ook gereviewd op airbnb. Zo bouw je zelfs als gast iets op.

We hebben al ons geld teruggekregen. En een extra tegoed. En een nieuwe airbnb geboekt.

Phew.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Debbieantwoord
5 augustus 2016 om 13:02

Wij hebben ook al vaak bij Airbnb geboekt en gelukkig is er nog niks mis gegaan. Kiezen meestal alleen maar super hosts, maar het kan dus toch mis gaan. Airbnb heeft wel goed gereageerd, compliment voor hun! (of hen?)

Elja Daaeantwoord
6 augustus 2016 om 21:53
– Antwoord aan: Debbie

hun/hen, helemaal eens, compliment! Ik koos dus nooit voor superhosts, maar dat wordt vanaf nu anders. Vooral in Italië 🙂

Zo simpel is dan gelukantwoord
28 juli 2016 om 14:41

Wat een bizar verhaal. Wel heel erg fijn dat jullie uiteindelijk het geld hebben teruggekregen, dat moet je soms ook nog maar afwachten.

Elja Daaeantwoord
30 juli 2016 om 08:32
– Antwoord aan: Zo simpel is dan geluk

Ja…ach…het was wel een avontuur!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.