Een Amerikaanse vriendin deelde een artikel op Facebook, gisteren. Over de Grote Pauze en vooral wat er gaat gebeuren na die pauze. En ik realiseerde me: we staan op het punt om geschiedenis te maken. Marketinggeschiedenis. De rebound economie komt er aan.
UPDATE (de volgende dag) achteraf weet ik niet of ik dit nou allemaal goed verwoord heb. Ik twijfelde of ik dit hele verhaal zou deleten maar toen dacht ik, ach, why not, wat maakt het uit? Dat je het even weet.
Het artikel dat ik las heet: Prepare for the ultimate gaslighting. Gaslighting betekent dat je mensen opzettelijk aan zichzelf en hun eigen inzichten laat doen twijfelen, zoiets. Het artikel is geschreven voor Amerikanen. En het gaat over twee thema’s: de grote pauze. En de grote marketinggolf die daarop gaat volgen.
De Grote Pauze
Het eerste thema is dat mensen in de VS normaal gesproken in een enorme rat race zitten van consumeren (aangespoord door een maatschappij die gerund wordt door marketeers) en werken om dat te betalen en nog meer consumeren en nog meer werken … en dat ze nu opeens gedwongen zijn om stil te staan.
Ik weet dat dat klopt. Omdat ik er heb gewoond. En omdat ik nog ieder jaar mijn Amerikaanse vrienden zie en spreek en zie wat voor impact die maatschappij op hen heeft.
Alles draait om consumptie, in de VS. Echt nog vele malen meer dan hier. En het is heel moeilijk om daar niet aan mee te doen. Ik dacht vaak, als ik door onze winkelstraat in de VS liep, hoe lastig het was om niets te kopen. En hoe knap dat was van al die winkeliers en marketeers. De etalages waren uitnodigend, de geuren in de winkels en op straat waren heerlijk en verleidelijk, de aanbiedingen en leuke spullen vlogen je om de oren. Amerika draait om marketing.
Thema 1 uit het artikel was dat het enige voordeel van deze crisis is dat we een Grote Pauze hebben ingelast, noodgedwongen. Deze vreselijke toestand dwingt mensen om even stil te staan. En goed na te denken over waar ze nog geld aan uit kunnen geven. Gedwongen pauze.
Hier komt de rebound marketing
Maar het tweede thema is een waarschuwing. Namelijk deze: het feit dat alles stil heeft gelegen zal tegelijkertijd hét middel zal zijn waarmee marketeers hen en ons weer aan de gang zullen krijgen. Terug naar de oude rat race van consumenten, spenderen en werken omdat te bekostigen (zonder bezig te zijn met de manier waarop het gezondheidsstelsel is georganiseerd of het milieu of de oneerlijke verdelingen van inkomsten in de maatschappij).
Nog heel even, zegt de auteur, en de marketingmachines die de Amerikaanse maatschappij besturen gaan los op de mooiste marketingboodschap die ze ooit hebben gekregen: help de maatschappij er bovenop door je geld uit te geven! Wees klaar voor de groei!
‘The Great American Return to Normal is coming.
Het is de ultieme Amerikaanse Coca Cola reclame, op grote schaal: wees gelukkig (door een cola te drinken)! Er is niets meer aan de hand (ga lekker consumeren)! Het was een Boze Droom (vergeet al die onzin en geniet van je leven)! Het gevaar is geweken (wat maakt het allemaal uit? koop een nieuwe TV)! Schouders er onder (voor de Economie)!
Ik dacht meteen: dat klopt. Dat gaat gebeuren. Niet alleen in de VS, maar ook hier in Nederland.
Het wordt de beste marketingboodschap, de beste call to action, de beste sales pitch die wij in onze levens hebben meegemaakt. Marketeers en ondernemers en politici zullen deze blijde boodschap aan gaan grijpen om te gaan verkopen als nooit tevoren.
En ja hoor!
Vandaag opende ik LinkedIn en zag dat iemand die ik ken een artikel had gedeeld van een vriend van haar. Dit artikel: 26 Ways to Get Ready for the Rebound: A Playbook for What to Do Right Now.
Het was dat ‘get ready for the rebound’ dat me pakte, natuurlijk.
Het is een waanzinnig staaltje contentmarketing (zie: tip 20). Echt het lezen waard. Vol met tips voor dingen die je nu kunt doen waar je anders nooit tijd voor hebt. En vol quotes van bevriende marketingexperts, die bevestigen hoe belangrijk het is om nu aan de slag te gaan om straks te kunnen meeliften op de golf van optimisme die natuurlijk gaat komen.
Het is gericht op de rebound. We moeten allemaal klaar zijn voor de rebound! Straks gaat het weer los! BEN JE ER WEL KLAAR VOOR??
Maar daar bleef het niet bij. Want toen kreeg ik een email van mijn Amerikaanse congresvrienden. Die heette ‘You’ll have more business than you can handle, Elja’. Het is een online programma dat mij gaat helpen om beroemd te worden en zo klanten aan te trekken.
Weet je wat het kost?
Nee echt, raad eens?
2.000 dollar. Of 2.400 dollar, als ik in termijnen wil betalen.
2000 dollar!
Voor 2000 dollar ben ik gered van de ondergang en klaar om geld te verdienen. In de rebound. Inclusief 6 facebook live sessies met een expert.
Gratis tip: je kunt ook even naar mijn Instagram gaan (kijk bij IGTV) of mijn Facebookpagina en daar de 24 (!) Insta & Facebook lives terugkijken die ik de afgelopen 5 weken gratis deed. Vol social media tips. Sommige vind je ook in de Facebookgroep (‘de super social groep’), dus kijk daar anders even.
Ben je bezig met de pauze of de rebound?
Ondertussen gaf ik vandaag mijn jongste ‘les’. Of eigenlijk deed de juf dat, die nog even tijd maakte voor een Zoom call toen ik haar appte dat hij iets niet begreep. En die toen 15 minuten lang geduldig ging uitleggen aan hem hoe de rekenregel werkte. Tot hij het begreep.
Vanochtend zat hij nog huilend aan de keukentafel. Vanmiddag kon hij niet wachten tot hij het af mocht maken, zijn rekensommen.
We gingen twee keer naar buiten, de bal overgooien, hij vanaf de trampoline. Het was heerlijk.
Alles wordt nooit meer normaal.
We kunnen er maar beter van genieten waar het kan. Rebound of niet.
PS Over normaal gesproken: ik schreef – binnen een week, om de punten uit het boek te bevestigen – een boek over omgaan met crises. Samen met 10 anderen. ‘Never waste a good crisis’, heet het. Je vindt het hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie