Ik had een paar momenten de afgelopen dagen, tijdens presentaties op SOBcon, dat ik niet wist waar het over ging. Degene die de spreker aankondigde nam aan dat iedereen wist wie het was en wat diegene deed, de spreker zelf vergat vervolgens duidelijk uit te leggen wat hij/zij deed en boem: je raakt als toehoorder de weg kwijt.*
Ze vergaten de context te scheppen.
Het gevolg is dat je als het ware achter het verhaal aan loopt. Want zonder context zijn verhalen onbegrijpelijk. Het is een beetje alsof je een nieuwe taal hoort die je niet voldoende spreekt: je hoofd is de vertaalslag nog aan het maken terwijl het verhaal al verder is gegaan. You’re scrambling to catch up.
De context van context
Context speelt eigenlijk heel erg vaak een rol, he? Ik kwam er bijvoorbeeld op omdat ik een paar mensen in mijn zakelijke en persoonlijk leven heb die ‘anders denken’. Hun manier van denken is zo anders dan die van de meeste mensen, dat je niet altijd begrijpt wat ze bedoelen. Want als je anders denkt, is je verhaal ook anders en je wijze van communiceren.
Ik heb hetzelfde met mijn kinderen als ze iets vertellen. Als mijn zoontje van 4 een documentaire zit te kijken over vissen en hij roept iets over een blauwe vis, dan weet ik dat hij het over Dori uit Finding Nemo heeft. Laatst had hij het over ‘die kokende muis’ – hij bedoelde de rat uit de film Ratatouille. Voor een buitenstaander zijn die associaties niet te maken, maar ik ken de context. Dus ik begrijp wat hij wil uitleggen.
Context = begrip
Als je in het buitenland woont of er gewoon tijd doorbrengt, mis je die context. En de locals missen de jouwe. Ik begrijp niet dat het nodig is om een televisie in de badkamer op te hangen. Maar Amerikanen zijn opgegroeid met een huis waar overal televisies staan en zien dat in de context van service, luxe en comfort. Ik snap niet waarom het nodig is om thee met chocolade-truffel-drop-smaak in het schap te leggen. Amerikanen hebben de theemarkt langzaam zien veranderen en de hele beweging meegemaakt.
En dat is natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Iedere samenleving, iedere stad, iedere familie, ieder gezin, ieder huishouden, iedere relatie, ieder mens heeft een eigen context die voortkomt uit wat er voorheen gebeurde (of wat gewoon is).
Als je context weet te scheppen bij je toehoorders is je kans op succes groter. Of je nou spreker bent, marketer of ondernemer bent. Of gewoon van mens tot mens iets wilt overbrengen en bereiken…
*Wat daarbij overigens grappig is, is dat je als mens de neiging kunt hebben om te denken dat het aan jou ligt. Dat je het niet begrijpt omdat je Engels niet goed genoeg is of omdat je niet Amerikaans bent of de industrie waar de spreker in werkt onvoldoende kent. Terwijl achteraf blijkt dat je niet de enige bent. Zo zie je maar!
PS Ik had een leuke foto van de TV in mijn badkamer hier in het hotel maar ik krijg hem niet naar mijn laptop verzonden. Dat jullie het even weten. Had wat meer CONTEXT gegeven, he?!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Jacob Jan Voerman zegt
zonder context versta ik überhaupt helemaal niks. Ik zit vaak eindeloos te zoeken, naar zo’n context in een groepsgesprek. en net als ik het heb, verandert het onderwerp. (voor hen die het niet weten: mijn context is dat ik behoorlijk slecht hoor)