Context. Zonder context heb je niets en weet je niets. Zonder handleiding weet je wat je ziet, niet te interpreteren.
Bedrijven investeren miljoenen om hun producten context te geven. “Branding” heet dat dan. Dat we Red Bull met sport en avontuur associeren (ipv met een soort drug?) of Douwe Egberts met Hollandse gezelligheid (maar niet met, bijv., kwaliteit, zoals nespresso).
Context kun je maken, en kopen kennelijk. Soort nep-context.
Sommige context ontstaat gewoon door ervaring, en dat kan beperkend werken. Zo wist ik niets van Turkije en de Turken. Maar na een cultuurcursus en een bezoek en contacten, begint het te dagen.
Ik zie steeds meer context. Schakeringen.
Ik probeer niet af te gaan op de ‘gemaakte context’, wat mensen willen dat je ziet en denkt (a la branding), maar zelf een archief aan te leggen in mijn hoofd. Mijn eigen begrip en context.
Hier in het hotel waren gisteren en vandaag bruiloften. Duur hotel, dure bruiloften, dus elite? Niet religieus? Of toch?
Is dat de oma, dat de ouders, dat de zus? Vanwaar al die bloemstukken van bedrijven?
Je weet het niet, zonder context. Je leeft in Nederland in een wereld vol gemeenschappelijke context, en in het buitenland moet je het zoeken.
Maar dat is ook het avontuur (dank voor de bemoedigende woorden gisteren). Dat een nieuwe omgeving context krijgt. Ik ben er al mee begonnen: #istanbul 🙂
- Zo verwijder je al je Facebookberichten en opmerkingen (en meer) - 19 april 2025
- Wat blogs leuk maakt - 18 april 2025
- Waarom je blogtitels beter moeten en ook waarom haast geen goed idee is - 15 april 2025
Observeer en vorm je context!
heel veel good luck met deze ontdekkingsreis!