Contentfunnels en klantreizen zijn je aandacht waard

In het kader van: je moet nodig eens bijlezen geef ik je vandaag een paar artikelen over contentfunnels. Huiswerk, j. (dit geldt alleen voor marketinggeïntetesseerden. Mam, je kunt dit overslaan hoor).

Contentfunnel?

Wat ik bedoel is dat je wat strategischer wordt met je content. Want vaak zijn organisaties die met bloggen en social media bezig zijn dat eigenlijk niet. Hun hoofddoel is om content te maken voor social media en dan mensen naar hun website te krijgen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg.

Niet genoeg omdat mensen het niet leuk vinden om alleen maar links van je te lezen op social media (de algoritmes vinden daar ook niets aan). En niet genoeg omdat het zinloos is om mensen een beetje naar je website te sturen met het idee dat dat iets betekent en dat ze daar dan wel iets doen.

Wat ik bedoel met contentfunnel is dat je content een traject is. Of je nou blogt of met social media bezig bent of allebei: het is een traject waarin je mensen iets uitlegt, ergens van overtuigd, meeneemt in je ideeën.

Waar wil je heen?

Je zou kunnen zeggen dat zoiets als mijn e-mailnieuwsbrief een soort van contentfunnel is. Hij leidt weliswaar niet tot een bepaald product, maar mensen die mijn nieuwsbrief regelmatig lezen krijgen wel een ander beeld van de wereld van marketing. Ze gaan anders kijken naar de mogelijkheden (naar hun eigen mogelijkheden ook!). In die zin is het een traject waarin je mensen meeneemt: kijk, dit kun je allemaal met al die online middelen die we met zijn allen tot onze beschikking hebben. Kijk maar: het archief vind je hier.

Leesvoer over de contentfunnel

Het is lastig uit te leggen, wat ik bedoel. Ik kan er zelf de vinger ook nog niet precies op leggen. Maar wat ik wel weet is dat veel van ons het anders moeten gaan doen, willen we bereiken wat we willen met al die energie die we online investeren.

De facebook ad funnel: slim artikel over hoe je anders omgaat met Facebook advertenties. Hoe je ze meer als funnel gaat inzetten, eigenlijk, met stappen.

Why I hate funnels: een artikel over hoe je bouwt aan een community en op die manier hun vrienden aantrekt

The newbie guide to segmenting your newsletter: het is een iets ander onderwerp, maar segmenteren van je abonees maakt het zorgen voor goede content op het juiste moment wel een stuk makkelijker

10 retargeting strategies: retargeting is een beetje een technisch onderwerp maar wel belangrijk. Het komt er op neer dat je mensen met interesse in iets die geen actie nemen opnieuw kunt benaderen met een ander verhaal en een andere insteek. Belangrijk als je serieus bezig bent met online klanten vinden.

Google: klantreis

Je kunt ook eens kijken wat je kunt vinden over klantreis en customer journey, maar dan in relatie tot content en niet zozeer in relatie tot conversie.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.