Ik had eens even een kijkje genomen bij de informatie in Google Webmaster Tools, a.k.a. de Google Search Console. Eens kijken hoe mijn blog scoort in Google, met welke pagina’s en met welke zoekwoorden.
Het artikel ‘Instagram tools voor bedrijven en organisaties‘ scoort heel goed, zag ik. Maar helaas klikt maar 6% van de mensen die het te zien krijgen in de zoekresultaten ook door. En het stond op een te hoge plek. Dus dat kon beter.
In Google Analytics kun je zien dat mensen op zich wel even blijven hangen. Maar niet zo lang, eigenlijk. Gezien de diepgaande informatie zou je verwachten dat ze langer blijven.
Het aantal unieke paginaweergaven is feitelijk het aantal mensen dat de pagina heeft bekeken. De gemiddelde tijd op de pagina is hoe lang mensen blijven hangen. En het bouncepercentage geeft aan dat heel veel mensen vervolgens op andere pagina’s van mijn site klikken (positief dus).
Tijd om eens te kijken of ik dat kon verbeteren. Daarom heb ik de afgelopen 3 (!) dagen uren en uren besteed om het artikel te verbeteren. Zoveel uren dat ik niet eens geblogd heb gisteren.
Het grootste probleem was dat de informatie sterk verouderd was en niet duidelijk gegroepeerd. Ook de inleiding was niet zo logisch. Bovendien was niet direct duidelijke wat voor soort tools je verderop kon vinden. Dus nu zit er een nette inhoudsopgave in.
Ik heb sommige oude tools toch laten staan, met de opmerking dat de tool veranderd is of nu alleen nog betaald verkrijgbaar. Verder heb ik alle tools geupdate, nieuwe screenshots gemaakt, uitgezocht wat ze kostten, etc. etc.
Tenslotte heb ik bovenaan een melding geplaatst om aan te geven hoe recent de informatie in het artikel is. Wel zo handig om te weten, als bezoeker, want tools verouderen razendsnel.
Het was veel werk, maar soms is dat de moeite waard. Als het mensen naar mijn website brengt die vervolgens langer blijven en zich bijv. inschrijven voor mijn nieuwsbrief, heb ik mijn doel bereikt.
Als het goed is, kan ik over een paar maanden rapporteren dat mensen langer blijven. En dat (dus) het percentage clicks vanuit Google toegenomen is.
We zullen zien!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
De Gans (Marije) zegt
Fijne informatie. Als toch redelijk verse blogger kan ik echt wat met deze tips. Dank je wel!
Elja Daae zegt
Thanks Marije! Maakt eigenlijk niet uit of je vers of oud bent. Veel bloggers vergeten dit te doen en dat is best zonde. Succes met je updates!
Miranda zegt
Super bedankt voor deze uitleg, ik kom iedere dag weer een stukje verder in analytics. Pfff…
Elja Daae zegt
Pffff. Gedoe, gedoe. Maar als het werkt, is het de moeite waard, zullen we maar denken he?!