Bewuste keuze of merkafbreuk?

Ik heb gisteren de #PHOT gemist (Photo On Tuesday, een wekelijkse vrije blogopdracht waarbij een foto volstaat – als er maar een mooie titel bij hoort. Dus vandaag alsnog.

verkoop via een machine

Voor wie het niet ziet: dit is een soort vending machine, een snoepautomaat, maar dan gevuld met iPads en fototoestellen en andere gadgets. Prijzige gadgets. 

Waarde & merk

Ik weet niet veel van merkwaarde en branding maar ik weet wel dat het vreemd is om iets dat je associeert met veel waarde, en waarvoor je dus ook bereid bent veel te betalen, in een snoepautomaat aan te bieden. Omdat je zo’n automaat associeert met zaken die een lage waarde hebben. Bovendien ontneemt het je als verkoper de kans ontneemt aan upselling te doen (heeft u al een kabeltje/hoesje/extern toestenbord?), een relatie op te bouwen met je klant, en meer.

Indrukken & perceptie

Dat is typerend voor het warenhuis waar dit ding staat, de Macy’s. Dat is een soort V&D zoals die vroeger was. Rommelig. Alles lijkt afgeprijsd te zijn. Ze hebben nooit alles in iedere maat. En ze hebben van sommige dingen een onverklaarbaar kleine, en van sommige dingen een overklaarbaar grote collectie.

Zo hebben ze rekken vol met t-shirts voor jongens in de leeftijd van die van mijn oudste twee. Maar nauwelijks broeken.

De ingang is rommelig, het hele warenhuis is rommelig, je wordt nooit goed geholpen en moet altijd lang wachten, alles lijkt zoals gezegd altijd in de aanbieding en dat geeft ook niet echt een perceptie van ‘waarde’.

Nou ja. Don’t get me started.

Aanname

De vraag is natuurlijk: briljante zet, zo’n automaat [Aanname: mannen die bij Macy’s aan het shoppen zijn geven makkelijk een paar honderd dollar uit aan een gadget via zo’n machine, zo van, ik loop er toch langs, waarom niet, maar zo zijn mannen]. Of oliedom projectje [Aanname: iemand die in de vending machines zit heeft een oom in het management bij de Macy’s en hij heeft die oom deze onzin weten aan te smeren]?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Roxanneantwoord
22 april 2012 om 23:03

Op het eerste gezicht dacht ik ‘wat grappig’, maar ik zou zelf nooit op die manier wat kopen. Ik wil het toch even zien of vasthouden, of weten dat het goed zit. En misschien is het ook wel goed, maar toch. Tevens ben ik het met je eens dat je het liefst iets opbouwt met je klant en dat je hoopt dat hij of zij iets meer koopt, een accessoire of wat dan ook. Op het tweede gezicht vind ik het dus een vreemd verschijnsel. Ik ben dan wel weer benieuwd wat de verkoopcijfers zijn en of het werkt. 

Elja Daaeantwoord
23 april 2012 om 04:59
– Antwoord aan: Roxanne

Ik had hetzelfde als jij. Je denkt, hee, grappig, impulsaankopen op de mannenafdeling (gadgets). Maar lijkt me toch vrij sterk dat het werkt. En oh, oh, oh, wat zou ik graag de verkoopcijfers inzien!

linda kwakernaatantwoord
19 april 2012 om 08:53

geen idee, erg he,
zou het eerst in werking willen zien, ik neig naar …Dom idee
die winkel daarenttehen haha
daar moet je toch regelmatig doorlopen , scoren hahaha

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.