B2W

We hadden het over verkopen aan vrouwen, mijn collega’s en ik. Op zakelijk niveau. Vrouwelijke ondernemers, vrouwen op functies waar ze budgetten beheren voor allerlei dingen.

Het heeft bij vrouwen meestal weinig zin om vanuit ego te verkopen. Noch dat van de verkoper, noch dat van de vrouw.

Het ego van de verkoper werkt niet omdat het dan alleen over de verkoper of zijn product gaat. En het op het ego van de vrouw spelen, werkt ook al niet, meestal. Want vrouwen zijn meer B2W dan B2B. En ook meer dan B2Me.

Het gaat ze vaak om ons en wij. Niet zo veel om ik.

Maar het stomste dat je kunt doen, is naar beneden praten. Vrouwen voelen feilloos aan dat je ze als minder beschouwt, als je ze als minder beschouwt.

Meisje, mevrouwtje, ik ga het je uitleggen, zo moet je het doen, dit moet je kopen.

Dat idee.

Ik had laatst een gesprek, online, met een verkoper. Hij was mij aan het uitleggen hoe weinig ik wist van mijn eigen business. Wat WEL een goed business model zou zijn (volgens hem). Wat een beter product zou zijn.

(…)

Ik kon me niet aan het gevoel onttrekken dat het feit dat ik een vrouw ben, maakte dat hij dacht dat hij mij dingen uit moest leggen, op een toon die hij bij een man niet zou durven gebruiken.

En toen kwam mijn middelste zoontje binnenzetten in mijn studeerkamer tijdens mijn gesprek.

Nu ben ik een thuiswerkende moeder. Dus ik kan dat, werken & moeder zijn. Ik ben er niet minder zakelijk om. En ook niet meer!

Mijn gesprekspartner zei, “Ga jij nu maar naar je zoontje”. Om af te sluiten. Maar niet op een leuke manier, snap je? Op een denigrerende manier. Zo van, nu heb ik je uitgelegd hoe je je bedrijf moet runnen, koop mijn product en ga maar lekker voor je zoontje zorgen (zoals vrouwen horen te doen).

Ik viel bijna van mijn stoel. Vooral omdat hij niet doorhad hoe het overkwam.

Misschien is dat wel het belangrijkste. Niet alleen bij vrouwen! Altijd als je iets wilt verkopen.

Neem je potentiële klant serieus.

Doet zij dat ook bij jou.

Dan is het echt B2We: business -to – (jij en je klant).

*met dank aan Renee, Lindy en Es voor dat ‘B2We’.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.