Het houdt me wel bezig, hoor. Wat is nou een leuke (zakelijke) twitter account? Als je account je naam heeft is het makkelijker, vind ik. Maar wat als je een merknaam gebruikt? Echt duidelijk als bedrijf optreedt?
Kleine analyse lijkt me nodig. Wat voor tweets zijn er dan eigenlijk…vroeg ik me af. Hier mijn eerste aanzet tot een lijst. Aanvullingen welkom. En de analyse over wat je nou moet hebben en wat niet, dat is dan weer voer voor een andere post.
Wat je kunt tweeten:
- Links
- Naar zakelijke artikelen
- Naar leuke artikelen
- Naar eigen artikelen
- Naar tweets?
- Naar facebook posts
- Naar Google+ posts al dan niet met foto
- Of naar Pinterest of zo
- Call to action/verkoop
- Afbeeldingen
- Van zakelijke relevante dingen (infographics?)
- Van leuke en/of inspirerende dingen
- Persoonlijke dingen
- Eigen foto’s en visuals
- Foto’s
- Mentions (beginnend met een twitternaam dus alleen zichtbaar voor geadresseerde en gezamenlijke volgers)
- Als start van een gesprek
- Als vraag
- Als ongevraagde reactie op een tweet van iemand
- Als gevraagde reactie op een tweet van iemand
- Als reactie op een aan jou geadresseerde tweet [veronderstelt al enige interactie]
- Mention (verderop in een tweet dus voor iedereen zichtbaar)
- Iemand aanbevelen
- Iemand ergens op wijzen
- Verwijzen naar iemand (via …)
- Iemand bedanken
- Linkloze tweets
- Quotes
- Statements
- Vragen
- Observaties
- Oproepen
- …
Aanvullingen?
Die laatste categorieën vind ik het lastigst. Het is makkelijk om alsmaar links te tweeten. Maar niet leuk. Dus… wat dan wel??
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
wesp333 zegt
Kort maar leuk artikel en bijhorend lijstje, staan enkele interessante tips in het lijstje die ik ook kan toepassen op mijn eigen Twitter account.
https://twitter.com/wesp333
Monique Bransen zegt
Helemaal eens met Heidi en sluit aan bij jouw opsomming (behoorlijk volledig). Het blijft makkelijker om te twitteren vanuit mijn eigen account, zakelijk, maar met mijn eigen naam. De tweets vanuit onze merknaam zijn niet persoonlijk, gaan eigenlijk alleen over ons product en onze acties, en leveren dus ook beduidend minder volgers op. Misschien maar eens onderzoeken of het wel nuttig is …
H.J. Winkeldermaat zegt
Gewoon eens een weekje stoppen met alle social media, of een maand. Volgens mij is dat leerzamer dan een normale week of maand. En dan daar natuurlijk vet over bloggen. Dat wel. Ik ga het denk ik maar ’s proberen.
Heidi StevenSour zegt
Mijn 2 centjes:
waarom zou iemand jou willen volgen en je tweets lezen? Omdat het leuk of interessant is wat je vertelt. In mijn ogen zijn dat zaken als leuke of interessante voorvallen uit je beroep, interessante weetjes waar liefst iedereen wat aan heeft (bijv. een verhaal over lijm die alleen in de industrie gebruikt wordt is niet interessant, een tip voor handige lijm die ideaal is voor je huishouden weer wel. Al is een industrielijm wel weer leuk als je er bijvoorbeeld een bulldozer mee hebt vastgelijmd;) ) De ergste accounts zijn die wat alleen vakgeneuzel de wereld insturen of links zonder begeleidende tekst. Die ontvolg ik ook altijd. En afwisseling is belangrijk. Niet steeds over je vakgebied maar ook eens dat je zeiknat bent geregend. Weer niet dat je zo heftig ongesteld bent geworden tijdens een bespreking 😉 Vermijdt politiek en religie en “grappige” dingen. Humor is té persoonlijk. Wat trouwens echt niet kan voor een bedrijfsaccount is meedoen met een RT om een prijs te winnen. Zelf RT’s vragen is discutabel.
Maar het belangrijkste is, vind ik, dat je echt wat te bieden hebt. Alleen reclame maken voor je toko is de snelste manier om je volgers kwijt te raken.
Veel succes met brainstormen 🙂
Jacob Jan Voerman zegt
vraag:
Als je dan ook en persoonlijk account hebt. Dan staan daar toch ook al het zeiknat regenen? Of ga je die dingen dan doseren?