Ken je het, carpool Karaoke? Met James Corden? Het is een format waarin de show van een late night show uit de VS beroemdheden in zijn auto weet te krijgen om samen liedjes te zingen. De aflevering die me inspireerde om dit blog te schrijven is niet de mooiste maar wel de meest toepasselijke:
Veel leuker, als je het mij vraagt, zijn de opnames met Chris Martin van Coldplay, Bruno Mars of Adele. De (drie!) opnames met Justin Bieber zijn ook top.
Ik begon vandaag enthousiast tegen iemand over het briljante van dit format. En toen dacht ik: ik blog het wel even. Want er zijn een paar dingen die bloggers van Carpool Karaoke kunnen leren.
1. Contentplanning vergroot je kans op succes
Wat Cordon in bovenstaande video heeft gedaan is heel slim. Niet alleen heeft hij de vrouw achter dé kersthit in zijn show, als het nummer vordert zie je dat hij de rest van het jaar al bezig was om al zijn andere gasten ook dit lied te laten zingen.
Door vooruit te plannen heeft hij op het juiste moment een hit kunnen publiceren. Slim.
Als je nu al weet wat de grote momenten van volgend jaar worden, kun je ook nu al aan de slag met goede content. En zelfs als je het niet weet – het is niet voor niets dat mediabedrijven een uur na het overlijden van een beroemd persoon al een overzicht hebben van diens leven. Ze hebben alles al klaar liggen.
Zo luguber hoeft het niet te worden, gelukkig. Maar ook voor bloggers geldt: vooruit denken vergroot je kans op succes.
2. Pak je kansen en grijp het moment
Als je dan toch al die sterren in de auto hebt en al die moeite neemt – ongetwijfeld is de coördinatie van dergelijke ontmoetingen waanzinnig ingewikkeld – kun je net zo goed je kans grijpen.
We zouden allemaal wel wat meer kunnen kijken naar kansen en dat moment grijpen. Ben je ergens geweest? Zorg dat je foto’s maakt en schrijf een verslag. Spreek je iemand? Interview iemand en vraag om quotes of iemands beste tips. Doe je een video-interview? Vraag je af of je nog iets meer kunt doen zodat je achteraf een mooie compilatie kunt maken.
Loop je op het strand? Schiet een paar foto’s met je smartphone zodat je mooie foto’s hebt voor Instagram of om te gebruiken als achtergrond voor interessante quotes. Of gewoon als afbeeldingen bij je blog. Door verder te denken dat dit moment, kun je dat moment grijpen en er meer uithalen voor je blog.
3. Zoek het juiste moment van die ander
Als James Corden een Carpool Karaoke doet met Michelle Obama (echt! hier) pakt zij haar kans om te vertellen over hetgeen zij nastreeft: educatie voor meisjes over de hele wereld. Ze krijgt alle ruimte om haar zegje te doen en zelfs het speciaal voor haar gemaakte lied te zingen.
In sommige van de afleveringen zingen de artiesten samen met host James hun nieuwste lied. Heel toevallig.
Er zijn momenten waarop grote namen wél bereid zijn om een gastartikel te schrijven voor je blog, zich te laten interviewen of gewoon per e-mail hun input te geven op jouw vraag (zodat jij daar een knaller van een artikel van kunt maken). Namelijk als ze op het punt staan iets te lanceren en een podium zoeken.
Zoek het juiste moment van die ander en je kunt prachtige content maken (“Wat eten bekende Nederlanders met Kerst?”, “De favoriete boeken van expert XYZ”, etc.). Net als James.
Carpool Karaoke is verslavend.
Ik raad je aan om vooral niet te kijken. Maar doe je dat toch, vergeet dan niet om je af te vragen waarom dit format zo goed werkt en hoe je iets dergelijks zelf ook zou kunnen toepassen!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie