Waarom social media een soort bbq is

Ik heb vanavond een barbeque.

Nou, lekker belangrijk, zul je zeggen.

Ja, lekker belangrijk. Weet je waarom? Omdat ik, in tegenstelling (waarschijnlijk) tot jij, geen groot sociaal netwerk heb in de stad en het land waar ik woon. En ieder contact en ieder contact met dat contact dus van wezenlijk belang is.

En nu heb ik laatste intensieve Turkse les gehad met een paar leuke mensen en daar ga ik vanavond mee barbequen bij een van hen thuis. Ik weet uit expatervaring dat dat belangrijk is. Dat je dan zo’n avond hebt dat je echt met elkaar kunt praten met wat te eten en te drinken er bij. In een kleiner gezelschap.

Want zo bouw je vriendschappen. En social media relaties, trouwens.

Relaties in stappen

Relaties bouw je op in een veelvoud van contactmomenten. Dat geldt net zo goed voor vriendschappen offline als voor (zakelijke) social media relaties.

Je moet elkaar eerst ergens tegen kunnen komen:

1. Gelegenheid

Als jij degene bent die nieuwe vrienden wilt maken, moet je dus actief op zoek. Mensen staan nu eenmaal niet op de straathoek te wachten op contact.

[Een enkele uitzondering daargelaten, ja. Ik hoorde je denken.]

Offline kost dat tijd en energie. En online ook. Je moet actief op zoek en je moet zorgen dat jij vindbaar bent en benaderbaar. Dat ook. Anders staan we zometeen in ons eentje worstjes te grillen, mensen.

Maar dan gebeurt het pas. Dat is pas het begin.

Ik wil contact…lalalala

(Frank Boeijen!)

Want dan moet je contact hebben/krijgen. Misschien dat je eerst een tijdje naar elkaar staat te staren vanaf de andere kant van de kamer tuin tijdens een barbequefeestje, he. Dat kan ook. Of dat een van jullie naar de ander staart maar de ander dat niet weet.

Gebeurt online natuurlijk continu: jij wordt in de gaten gehouden als bedrijf op social media. Maar je weet lang niet altijd door wie.

Er moet ergens een moment zijn dat je aan de praat raakt. Bewust, of per toeval. Omdat je gestimuleerd wordt om te gaan praten tegen iemand. Om je mening wordt gevraagd. Of gewoon.

Waarom praat je met iemand? Omdat je een vraag hebt waarop diegene antwoord kan geven. Of wil geven (!). Of omdat iemand zijn/haar hulp aanbiedt. Of omdat je een interesse blijkt te delen.

Opzoeken

En dan is iemand in je orbit opgedoken en besluit je wel of niet verder te gaan. Meer tijd te investeren (letterlijk). Of niet.

Dan besluit je of je zin hebt in een barbeque samen. En hopelijk is dat zo. En hopelijk blijkt dan dat je elkaar inderdaad leuk vindt. Dat je elkaar kunt helpen. Elkaars gezelschap prettig vindt en wilt opzoeken.

En als het klikt, als het goed is, ga je dat vervolgens ook actief doen, elkaar opzoeken.

Dan ga je samen barbequen.

De kunst is om tot die barbeque te komen.

De rest gaat (bijna) vanzelf. Want dat is een kwestie van jezelf zijn.

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Monique (@weerzinwekkend)antwoord
31 augustus 2013 om 08:56

Contact maken. Ja, één van de moeilijkste dingen.

Hoe was de barbecue?

Elja Daaeantwoord
1 september 2013 om 12:52
– Antwoord aan: Monique (@weerzinwekkend)

Lief dat je het vraagt 🙂 Het was erg leuk. Heel relaxed. Alsof we elkaar allemaal al langer kenden. En de bbq was op een waanzinnig mooie locatie – dat pak je dan maar mooi even mee, als expat….!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.