Ik had laatst een geanimeerd gesprek met een expert in Facebook advertenties. Over allerlei dingen, maar vooral over de vraag of het nog zin heeft om te adverteren om meer vind-ik-leuks te krijgen op je pagina. Hij vond van niet.
Ik was een beetje in shock. Ik kom nog uit de tijd dat Facebook vind-ik-leuks het hoogst haalbare waren. En ieder bedrijf geld stopte in het verkrijgen van likes (mijn facebookpagina stamt uit 2010, zag ik laatst! Rond die tijd dus).
Iedereen doet toch zijn best om meer fans te krijgen??
Maar dat is niet meer nodig, zei de expert. Zonde van de investering.
Het kan ook zonder fans
Waarom vindt hij het niet meer nodig om te investeren in nieuwe ‘likes’? Omdat er efficientere manieren zijn om je adverententiebudget in te zetten op Facebook. Directere manieren.
Je kunt simpelweg je bestaande database met klanten uploaden. Of je lijst met e-mailabonnees. Op basis daarvan stel je doelgroepen samen, want Facebook kan natuurlijk zien of die mensen ook op Facebook zitten.
Je kunt vervolgens facebookberichten promoten onder die doelgroep. Of speciale advertenties maken om onder die doelgroepen te promoten. Of je advertenties promoten onder ‘vergelijkbare doelgroepen’: groepen Facebookgebruikers die dezelfde kenmerken hebben als jouw lijst met e-mailabonnees.
Veel bedrijven zijn niet meer zo geïnteresseerd in het opbouwen van langdurige relaties via Facebook, kennelijk. Ze willen gewoon clicks naar hun website. Ofwel om direct producten te verkopen. Ofwel om mensen te verleiden hun e-mailadres achter te laten in ruil voor webinars, nieuwsbrieven en whitepapers.
Niet voor niets is Facebook met haar advertentieproducten de grootste concurrent van Google Ads.
Facebook weet alles
De mogelijkheden om mensen te bereiken via Facebook zijn dan ook erg aantrekkelijk want ze zijn enorm geavanceerd. En je hoeft geen grote adverteerder te zijn om er gebruik van te maken.
Als je dan ook nog een facebookpixel op je site zet, een stukje software dat een link legt tussen Facebook en hun website, kun je nog specifieker worden in je campagnes.
Zo kun je Facebook vragen om iedereen die wel heeft geklikt op de advertentie, maar niet hun e-mailadres heeft achtergelaten (zich niet heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief), een andere advertentie te laten zien met een aantrekkelijker of ander aanbod.
Facebook weet alles over haar gebruikers, waaronder jouw huidige klanten en huidige e-mailabonnees.
Hebben Facebook vind-ik-leuks nog nut?
Je hebt in zekere zin geen Facebook fans meer nodig, om toch bestaande en nieuwe doelgroepen te bereiken op Facebook. Daarin had die expert gelijk.
Maar een beetje ongenuanceerd is het wel, natuurlijk. Een beetje korte-termijn ook. Een goed lopende Facebookpagina met een groep betrokken fans is nog steeds een waardevolle manier om met je doelgroep te communiceren. Zij zijn het die kunnen zorgen dat een facebookbericht meer bereik krijgt en zelfs bereik krijgt onder nieuwe doelgroepen.
Bovendien kun je veel leren van je Facebook-fans. Zoals welke andere facebookpagina’s ze leuk vinden. Ik ben op basis van die informatie momenteel een facebookbericht aan het promoten. Gewoon, als test.
Wie weet, levert het nog wat vind-ik-leuks op. 🙂
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
De Gans (Marije) zegt
Mijn overgrote bezoek komt nog altijd via fb als ik naar mijn statistieken kijk. Daar zitten ook best veel ‘doelgroepers’ van mij op. Hoe meer likes, hoe meer nieuwsoverzichten je bereikt en hoe meer likes en reacties op je posts hoe hoger je scoort, hoe meer doorklikken naar site etc etc… Soort van. Volgens mij? Ik laat me wel graag corrigeren als ik het mis heb…
Maar dus wel de moeite waard om goed naar de instellingen te kijken begrijp ik. Ik ben maar klein, maar ook dan helpen alle beetjes juist.
Dank je wel, fijn artikel!
Elja Daae zegt
Tuurlijk helpt dat! Klinkt alsof je supergoed bezig bent. Bovendien, hoe meer engagement, hoe meer likes, hoe meer bereik, hoe meer mensen een band met je merk opbouwen. En hoe meer ze geneigd zijn om op je links te klikken. Hoe sterker de band. Minder meetbaar maar eigenlijk natuurlijk superbelangrijk voor de langere termijn!
Martha (@drspee) zegt
Ik hoorde vandaag iemand zeggen dat Facebook zelf geen geld oplevert: de conversie gebeurt uiteindelijk op je website. Het is meer een lead generator.
Tussen lead en conversie staan dus wetten in de weg en praktische bezwaren?
Elja Daae zegt
Haha, de wetten lijken mee te vallen! Maar praktische bezwaren, ja. En goede content ook!
Jurgen zegt
Ik ben benieuwd of ik jouw advertentie voorbij zie komen. Fb is een volgens mij ook een veel snellere manier om leads te krijgen. Veel sneller dan bv bloggen of nieuwsbrieven sturen. Uiteraard draait het nog steeds om waardevol voor de bezoeker je klant te zijn
Elja Daae zegt
Ja, ik ook! Ik heb hem getarget op mensen die Omdenken leuk vinden, dus wie weet. Ik denk dat het idd een waardevolle leadgenerator is. Maar als je er e-mailadressen mee krijgt, heb je misschien meer een lange termijn investering? Dan alleen directe sales?