Waarom ik me druk maak (Elja’s manifest)

Waarom ik me erger aan dit soort praktijken, vroeg iemand. Goede vraag. Ik moest er even over nadenken.

De vragenstelster kende mijn blog niet dus ze wist niet dat ik een lange historie heb van marketingergernissen.

Dit is hem. Mijn manifest.

1) Het is niet zo dat ik me erger voor mezelf.

Ik erger me voor anderen.

Dat is een familietraditie: mijn vader heeft zich het grootste gedeelte van zijn werkzame leven ingezet voor consumentenbescherming. Heeft hij zelfs een lintje voor gekregen.

En nu hij met pensioen is, zet hij zich bijna full-time in voor iets waar hij zich druk om maakt: de afbreuk van pensioenrechten.

2) Ik geloof in ondernemerschap.

Ik geloof dat ondernemers zorgen voor innovatie. Dat ze beter dan grote, kolossale bedrijven in staat zijn om te begrijpen hoe ze hun klant kunnen helpen. Plus, ik gun iedereen het gevoel van vrijheid dat ondernemerschap kan brengen (als je er jezelf en je geliefden mee weet te onderhouden, althans).

Ik denk dat grote bedrijven vaak het gevoel met de maatschappij verliezen, het gevoel met hun werknemers. In de klauwen van grote institutionele aandeelhouders die niemands belang voor ogen hebben, anders dan dat van henzelf. Uitzondering daargelaten.

Dus: leve het ondernemerschap.

3) Ik ben gek op marketing.

Marketing is voor mij het totaalplaatje van wat bedrijven en organisaties doen met en voor klanten. Wat ze bieden, hoe ze het bieden, hoe ze het distribueren, hoe ze in contact zijn met hun klant, hoe ze innoveren. Hoe ze verkopen, dat ook.

Het is een creatief, uitdagend, leuk, spannend vak waar als het goed is de klant – jij en ik – centraal staat. Dat het om geld gaat, is alleen maar leuker. Geld is een schaars goed, dus je moet goed zijn en op je tenen lopen om die klant te overtuigen en dat geld te krijgen.

En dat wordt alleen maar lastiger. Dus uitdagender. Dus moet je creatiever zijn en slimmer en echter en persoonlijker en vooral: aardiger.

4) Er is een DUS (geen maar).

Ik geloof in ondernemerschap en ik houd van marketing en ik denk dat consumentenbescherming belangrijk is.

DUS

Marketing en ondernemerschap mag nooit ten koste gaan van consumenten en groepen mensen.

Verlakkerij, op het verkeerde been zetten, troep aanbieden, mensen dingen verkopen die hen niet gaan helpen te doen wat ze beloven, niet-transparant zijn, mensen dingen verkopen die slecht voor hen zijn: nee.

5) Ik geloof dat we zelf als consumenten een verantwoordelijkheid hebben.

We zijn er zelf bij. We hebben de plicht om ons te laten horen. Om onszelf te laten informeren. Om aan te geven wat we willen en waarom. Om door te vragen. Om te onderzoeken. Om alternatieven voor te stellen.

Dat gezegd hebbende is het logisch dat niet iedereen daar tijd voor heeft. Dat niet iedereen zich altijd maar bewust kan zijn van wat er gebeurt. Het is moeilijk om je niet te laten beïnvloeden door de miljoenen marketingboodschappen die op je af komen.

Daarom:

6) Ik geloof dat marketeers een verantwoordelijkheid hebben.

Als jij beschikt over een miljoenenbudget. Of over een budget van duizend euro, ook. Maar vooral als je het geld hebt om campagne na campagne de wereld in te slingeren. Dan moet je nadenken. Over de boodschappen die je uitstraalt.

Speel je in op herkenbare stereotypen zodat je meer kunt verkopen? Of doorbreek je die stereotypen om te helpen de wereld een beetje eerlijker en beter te maken? Maak je mensen angstig? Of blij en vol vertrouwen? Geef je jonge meiden het idee dat ze nooit goed genoeg zullen zijn omdat je ze plaatjes voorhoudt van onrealistische gefotoshopte modellen? Of laat je ze zien dat ze alles kunnen?

Etc.

Investeer je die miljoenen in producten die de wereld kapot maken? Of investeer je wat van je geld in research naar alternatieven? Betere oplossingen? Milieuvriendelijke bestanddelen?

Marketing draait om beïnvloeding. En daarom moet je er voorzichtig en integer mee om gaan.

7) Ik zal me altijd druk maken.

Ik kan het niet helpen. Het zit gewoon in me. Ik maak me druk over dingen. Over onze leefomgeving. Over oorlog en onrecht. De grote dingen.

Maar sommige dingen kan ik niet zo snel veranderen. Ik kan de wereld alleen veranderen in kleine beetjes, met wat binnen mijn bereik ligt.

Dus maak ik me druk over andere dingen. Hier, op mijn blog. Toch wel in de hoop dat het iemand aan het denken zet (al blog ik met name voor mezelf). Als ik dat bereik, heb ik al een beetje geholpen.

Dat is hem wel, geloof ik.

Mijn manifest.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Investeren in geluk – Invest in happyness » Zomaar een dinsdag in december – 365 dagen kerstkindantwoord
3 december 2013 om 09:48

[…] Waarom ik me druk maak door Elja Daae […]

Jacob Jan Voermanantwoord
29 november 2013 om 18:00

mooi. ik kende hem al, door je blog. het is overal in terug te lezen.

Elja Daaeantwoord
1 december 2013 om 14:29
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Ha. Mooi om te horen. Dan zal het wel ongeveer kloppen. Ik wilde het al veel langer schrijven maar opeens vloeide het uit mijn pen…

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.