Wat hoor ik nu?
Heb je je uitgeschreven voor mijn e-mailnieuwsbrief?
En dat terwijl het zo’n leuke is (zeggen mijn abonnees). Het is niet eens een samenvatting van dit blog of opsomming van mijn diensten. Hij bestaat uit verhalen, ideeën en tips die ik niet eerder gepubliceerd heb en die ik speciaal voor jou schrijf, iedere vrijdag. Nou ja – schreef.
(Als je nu al spijt hebt: kijk nog eens in het archief. En je mocht je je vergist hebben met die uitschrijving, kun je je hier weer abonneren.)
Anyway.
Hij groeit niet superhard, die nieuwsbrief van mij. Met name omdat ik er niet genoeg aan doe. Geen goede giveaway, niet genoeg promotie. Maar dat maakt me niet veel uit. Want die nieuwsbrief is er nog niet echt op gericht om geld te verdienen. Ooit wel, denk ik. Maar nu is het vooral een manier om contact te houden met mensen die in mijn online heelal voorbij zweven en om bestaande relaties te verdiepen.
Ik heb dan ook geen behoefte aan het weggeven van een gratis ebook waar honderden mensen op afkomen die verder niets hebben met waar ik over schrijf. Want zelfs als ik producten te verkopen heb, heb ik niets aan een groep abonnees die eigenlijk niets met mij heeft. En die mensen hebben ook niets aan mij.
Nee – het gaat hier om:
Do what you love in the service of those who love what you do.
Ik bouw liever aan een mailingbestand van mensen die weten wat ze aan me hebben en behoefte hebben aan wat ik te bieden heb. Die zich betrokken voelen. Die mijn nieuwsbrief openen en zelfs af en toe terugmailen.
Niet alleen maar omdat zo’n bestand meer waarde heeft. Maar vooral omdat het LEUKER is.
Het mag namelijk ook best een beetje leuk blijven, vind ik, nieuwsbrieven. Voor jou als lezer. Maar ook voor mij, als verzender. Heb ik een hele theorie over.
Dat is dan ook meteen de reden dat ik het niet erg vind dat jij je uitschrijft voor mijn nieuwsbrief. Sterker nog, ik ben er blij om. Want – en ik bedoel het niet vervelend – het is voor iedereen beter. Jouw mailbox wordt er gefocuster van. En ik weet dat ik de juiste dingen doe voor de mensen die daar op zitten te wachten.
Bovendien: het maakt het feit dat iemand wél blijft lezen, alleen maar leuker. Ik kan het althans enorm waarderen, die plek op de digitale deurmat. Ik wil hem graag verdienen.
Maar wat ik zeggen wilde: schrijf je gerust uit. Echt. Ik neem het je niet kwalijk. Ik zal je niet achterna zitten met reminders en smeekbedes.
Even goede vrienden. Of eh, niet-vrienden. En dank dat ik toch 1 of een paar keer op je deurmat mocht vallen he? Het ga je goed. En mocht je je bedenken: ik ben er voor je!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Maaike van Kempen zegt
Ja! Ik blijf en ik ben t met je eens.
Uitschrijvens maken je lijst sterker.
Zal mn ooit ingestelde meldingen nog wel eens nalopen. Hoop niet dat die zo dramatisch zijn als die van vele…. 😉
Elja Daae zegt
Welke meldingen?
Maaike van Kempen zegt
Die lezers krijgen als ze op ‘unsubscribe’ klikken! Waar dan wel eens staat ‘we vinden het zooooooo jammer dat je gaat’
Ximaar zegt
Dan zal je nog blijerder zijn met mij. Ik schrijf me nooit in voor nieuwsbrieven, maar volg een aantal blogs wel redelijk attent via RSS.
Elja Daae zegt
Ik ben HEEL blij met jou! Want hoeveel mensen nemen nou de moeite om zich op een blog te abonneren via RSS en om comments achter te laten?? Beter kan een blogger het niet wensen met zijn of haar lezers 🙂
Henk zegt
Geen haar op mijn hoofd! Ik blijf.
Elja Daae zegt
Hahahaha! PHEW Henk.