Ik zit reclame te kijken. Zaterdagavond, alleen thuis (behalve dan drie jongetjes in bed boven). Je moet nog bloggen. Maar de TV staat aan. Een mooie gelegenheid om weer eens gade te slaan hoe grote bedrijven hun marketingbudget gebruiken om lekker rolbevestigend te werk te gaan.
Ik heb ooit een hele boze brief geschreven naar de makers van Hertog Ijs. Echt. Ik vond die reclames zo waanzinnig denigrerend. Het ging om degene met een kantinejuffrouw die geen Hertogijs serveert en daarom in de volgende scene op haar knietjes de herentoiletten aan het schoonmaken is.
Die reclame heeft me verstel doen staan.
Al dat geld, al dat budget om de wereld te overtuigen meer Hertogijs te eten. En dan gebruik je het zo? Wat voor boodschap geeft je mensen nou eigenlijk mee?
Het erge is, dat in die reclamereeks het fictieve bedrijf ‘Hertog’ wordt afgebeeld. Waar uiteraard alleen mannen werken. En grijze mannen in grijze pakken de baas zijn. En waar die grijze mannen in grijze pakken een medewerkster die niets fout doet op haar knietjes de wc laten schoonmaken, terwijl zij daar aan het plassen zijn.
Nee, lekker.
Mijn vraag: waarom gebruiken die bedrijven die budgetten niet ten goede? Waarom proberen ze niet iets anders? Waarom zeggen ze niet: we stellen ons budget in dienst van een doel waar onze werknemers in geloven? Waar onze klanten in geloven? Of waarom zetten we niet een keer een ander rolmodel neer in onze reclames?
Bah. De swifferreclame van net (hier in de VS) liet zien hoe een moeder lekker snel de badkamer kan schoonmaken, zodat ze tijd heeft om in bad te gaan en een masker te nemen. Want 1) vrouwen maken schoon 2) als ze niet hoeven schoon te maken ,gaan ze graag in bad met een maskertje op.
Bah. Bah. Bah.
Een vriend vertelde me ooit dat je op een dag 50 (of was het 500?) expliciete en impliciete boodschappen krijgt over rollen e.d. Vooral via reclame. Je moet mooi zijn, dun, lang haar hebben, geen haar hebben ,veel haar hebben, dun zijn, grote borsten, spierballen. Als vrouw schoonmaken, als man het geld verdienen. Etc. etc. etc. Sjeetje.
Probeer eens iets anders, reclamemakers. Gebruik dat budget eens wat slimmer, leuker en ethischer? Hoe moeilijk kan het zijn??
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
riannejacobs zegt
Ja, dit vind ik ook zó irritant! Net als van dat rolbevestigende speelgoed overigens. Mijn #ukkies hebben momenteel nogal een ‘schoonmaaktik’ (hebben ze niet van hun moeder :D), en ik dacht: misschien is het leuk om zo’n setje te kopen met een stofzuiger, bezem, veger en blik. Je kent dat wel, zo’n speelgoedsetje. Maar tot mijn grote verbazing zijn die setjes dus allemaal roze! Hoe bedoel je dat kinderen vanaf jonge leeftijd wordt bijgebracht hoe het eigenlijk ‘hoort’. Bah!
Elja Daae zegt
Ik had ooit een blauw met gele gevonden. Ik heb wel een roze keukentje voor de jongens. Die van 3 maakt het niets uit, maar die van 6 wel stiekem een beetje… Het blijft lastig. Als er geen markt voor is, althans geen grote markt volgende de dames en heren marketeers, houdt het op he?
Info zegt
Totaal gelijk maar je kent van die en het maaiveld????
Herma Goris zegt
Sorry
Herma Goris
Kado-unieK
Elja Daae zegt
Ken ik… En ook gewoon te lastig voor kleine ondernemers om dat te veranderen denk ik. Heb je hele lange adem en diepe zakken nodig.
Ariadnesdraad zegt
Zullen we dan maar zwijgen over die Always reclames waarbij een man het aanprijst ? Klopt ook al niet. Zo erg, dan wil ik tegen mijn tv gaan brullen …
Elja zegt
Pfff. Ik realiseer me dat het allemaal gebeurt omdat de doelgroep dat wil, of zo leeft, of zo. Maar waarom niet de doelgroep helpen veranderen? Laten zien dat het ook anders kan?
Elja Daae zegt
Ze hebben hier een hele lollige reclame, van Kotex. Nemen ze al die stomme reclames totaal op de hak, echt hard om gelachen de eerste keer. http://www.youtube.com/watch?v=pVzKqhwh6No Zie de vergaderscene: “Girls love: butterflies, kittens, unicorns.” Hihi.
Rianne zegt
Blijkbaar heel moeilijk, want anders zouden ze het wel beter aanpakken, toch? ^^
Elja zegt
Het zal wel werken op deze manier? Kennelijk komen uit de onderzoeken na afloop van die campagnes altijd resultaten naar voren die bevestigen dat hun aanpak werkt??
Elja Daae zegt
Je zou het denken….